U domenu arhitekture, promena je stalna Å”to se ogleda u razvoju arhitektonskih tipologija kroz milenijume. Taj trend nije izostao ni u proteklom veku. Iako su stilovi i interpretacije važnih tema u arhitekturi evoluirali, jedan od prelomnih trenutaka kraja XX veka bio je uvoÄenje digitalnih alata i tehnika u proces arhitektonskog projektovanja, Å”to je pionirski uÄinio Frenk Geri sa projektom Gugenhajm muzeja u Bilbau.
Od tada, arhitektonske Å”kole Å”irom sveta poÄele su da integriÅ”u digitalne alate za projektovanje u svoj kurikulum kako bi istražile efikasnije naÄine projektovanja, graÄenja i koriÅ”Äenja objekata kao i inovativne forme, od paviljona i kuÄa do ikoniÄnih arhitektonskih znamenitosti.
Å kole arhitekture imaju dugu tradiciju postojanja, ali je samo mali broj njih uspeo da se prilagodi ubrzanom razvoju digitalnih alata i tek nedavno, u proteklih dvadeset godina, poÄeli su da uvode napredne digitalne alate u okvire studija. MeÄu njima su, na primer, Institut za naprednu arhitekturu Katalonije (IAAC) i Odeljenje za Emergentne Tehnologije na Arhitektonskom Udruženju (AA EmTech).
Neke Å”kole imaju kraÄu istoriju, ali bogatu proizvodnu liniju, kao Å”to je Integrisane tehnologije i Istraživanje Arhitektonskog projektovanja/dizajna (ITECH). PosmatrajuÄi ovaj trend, uz snažnu motivaciju i dostupnost digitalnih alata, rodila se ideja o integraciji naprednih digitalnih alata u arhitekturu u Srbiji kroz specijalizovani master program pod nazivom Digitalne tehnike, dizajn i produkcija u arhitekturi i urbanizmu, koji je pokrenut u Novom Sadu 2013. godine.
Sada, deset godina kasnije, proslavljen je ovaj važan jubilej koji je pružio priliku da se razvoj savremenog obrazovanja i znaÄajno dostignuÄe u integraciji digitalnih alata u obrazovanju buduÄih arhitekata u Srbiji sagleda u retrospektivi. DogaÄaj pod nazivom – Master alumni veÄe DTDP u organizaciji Centra za digitalni dizajn fokusiran je ka ostvarenjima kreiranim tokom prethodne decenije kao i na osvrt ka buduÄnosti.
Glavni ciljevi su bili da se uradi retrospektiva razvojnog puta ovog master kursa od njegovog zaÄetka, da se prikažu interesantni projekti studenata, ali i Å”to je joÅ” važnije, da se omoguÄi razmena iskustava izmeÄu bivÅ”ih studenata koji su sada na Äelu tržiÅ”ta sa sopstvenim firmama i izazovima i novih generacija koje dolaze.
Istorija i razvoj programa
Master kurs Digitalne tehnike, dizajn i produkcija u arhitekturi i urbanizmu osnovan je 2013. godine sa glavnim ciljem da obrazuje mlade studente arhitekture u oblastima koje su znaÄajne u renomiranim master programima u velikim svetskim centrima arhitekture, ali su nove u naÅ”em regionu, jugoistoÄnoj Evropi. Zanimljivo je da je Novi Sad jedini grad u radijusu od 600 km koji pruža ovakvo obrazovanje kao deo master kurikuluma, Å”to ukazuje na potrebu za veÄim brojem centara ovog tipa, ali i na manjak uslova za organizovanje specifiÄnih vidova edukacije, obuÄenih struÄnjaka i moguÄnosti za pokretanje specijalizovanih master studija unutar obrazovnog sistema u regionu.
Na poÄetku, u master kurs su integrisani napredni digitalni alati u sve relevantne oblasti, od fabrikacije do vizuelizacije, Å”to je mladim arhitektima pružalo moguÄnost za karijere drugaÄije od tradicionalnih, a u skladu sa savremenim trendovima. Predmeti koji su uvedeni imali su za cilj da motiviÅ”u mlade arhitekte da integriÅ”u nove pristupe i softverske alate, ali i da unaprede i istraže izvodljivost fabrikacije inovativnih struktura.
Interdisciplinarni aspekt kursa posebno dolazi do izražaja kroz saradnju sa profesorima sa odseka za mehatroniku na Fakultetu tehniÄkih nauka. Kurs je prvenstveno osmiÅ”ljen za studente arhitekture, ali je otvoren i za studente srodnih oblasti, meÄu kojima su se do sada upisali studenti pejzažne arhitekture, animacije u inženjerstvu, scenske arhitekture, Akademije umetnosti, Å”to dodatno proÅ”iruje kvalitet rada uz integraciju razliÄitih iskustava studenata.
Širok interes za srodne oblasti podstakao je da se master kurs dalje proŔiri osnivanjem dva nova modula koji se posebno bave naprednim veŔtinama vizuelizacije sa jedne strane i digitalne fabrikacije sa druge.
Ovakav korak je napravljen na osnovu analize tržiÅ”ta i izbora studenata da se posvete predmetima koji su meÄusobno povezani u datoj sferi interesovanja, omoguÄavajuÄi dalje istraživanje povezanih oblasti kao Å”to je vizuelno programiranje i digitalni dizajn, napredni BIM, ali i specijalizacije u domenu vizuelizacije (VR, AR, optimizacija spram uticaja okruženja) i fabrikacija (adaptivna arhitektura i primena robotike u arhitekturi).
Sa ovako osmiÅ”ljenim programom, interdisciplinarnoÅ”Äu predavaÄa i Å”irokim dijapazonom sposobnosti i interesovanja studenata, tokom proteklih deset godina ostvarena su brojna dostignuÄa. Prvo je bilo osnivanje istraživaÄkog Centra za digitalni dizajn 2014. godine gde su studentski projekti mogli da se realizuju u praksi. Možemo izdvojiti Iglo paviljon za meÄunarodni dogaÄaj NoÄ istraživaÄa 2016. godine, ili ID paviljon kao prvi primer primene tehnologije meÅ”ovite realnosti u procesu fabrikacije 2020. godine.
Pored toga, meÄunarodne konferencije, izložbe i akademska istraživanja motivisali su studente da primene svoje novosteÄeno znanje na konkretnim izazovima, Å”to se može videti na organizovanim izložbama kao Å”to su Designing Complexity, Laboratorija prostora, MoNGeometrija 2023 i Triplex Confinium, kao i nagradama na meÄunarodnim konferencijama.
Statistika i analiza
Tokom protekle decenije, na master kurseve u vezi sa primenom digitalnih tehnika, dizajna i produkcije u arhitekturi i urbanizmu upisano je gotovo 200 studenata sa razliÄitim karijernim putevima. NaÅ”i studenti su prisutni Å”irom sveta, neki od njih rade u firmama na terenu ili online, u zemljama poput Italije, MaÄarske, Å vedske, Austrije, NemaÄke, kao i u Sjedinjenim AmeriÄkim Državama i Kanadi.
MeÄutim, veÄi procenat studenata, skoro 90%, nalazi se u Srbiji ili susednim zemljama, od kojih je 77% zaposleno u Novom Sadu i 16% u Beogradu. Takvi rezultati ukazuju da je moguÄe veÅ”tine steÄene na masteru primeniti i na domaÄem tržiÅ”tu i otvoriti nove niÅ”e primene datih veÅ”tina. Tome u prilog ide i Äinjenica da je 18% bivÅ”ih studenata osnovalo ili suosnovalo sopstvene firme, zapoÄevÅ”i preduzetniÄki posao ubrzo nakon zavrÅ”etka fakulteta.
Skoro 70% zaposlenih studenata koristi najmanje 50% onoga Å”to su nauÄili tokom master kursa, dok skoro 20% koristi gotovo sve Å”to su stekli tokom studija.
PrimeÄuje se i rastuÄi trend kontinuiranog uÄenja i unapreÄivanja prethodno steÄenog znanja, koji redovno praktikuje skoro 50% studenata.
Diverzifikacija karijernih puteva je joÅ” jedan zanimljiv aspekt. Iako veÄina studenata pronalazi poslove na poziciji arhitekte, mnogi su se odvojili od tog ograniÄenja te se u istom intenzitetu zapoÅ”ljavaju i kao 3D umetnici kao i u drugim srodnim oblastima kao Å”to su pozicije dizajnera enterijera, proizvoda, urbaniste, BIM menadžera i drugo.
Važan pokazatelj uspeÅ”nosti obrazovanja je i vreme potrebno za zaposlenje u praksi. Oko 10% studenata ima dvogodiÅ”nje radno iskustvo nakon odsluÅ”anog master kursa, paralelno radeÄi i studirajuÄi.
Iako rad u praksi obogaÄuje znanje steÄeno tokom studija, dodatna godina usavrÅ”avanja i sticanja novih veÅ”tina na masteru može biti presudna za ceo radni vek na otvorenom tržiÅ”tu.
Dalja analiza pokazuje da skoro 55% studenata pronalazi stalno zaposlenje u roku od godinu dana nakon odsluÅ”anog master kursa, Å”to uz studente sa prethodnim radnim iskustvom Äini skoro dve treÄine koje uspeÅ”no primenjuju steÄene veÅ”tine u praksi. Nekim studentima potrebno je dodatno vreme da zavrÅ”e studije ili iz liÄnih razloga odlažu zaposlenje, a Äetiri godine nakon odsluÅ”anog master kursa, 95% studenata nalazi zadovoljavajuÄe zaposlenje.
Opis dogaÄaja
DogaÄaj u okviru kojeg je rezimirano iskustvo studenata nakon deset godina postojanja specijalizovanog master kursa iz oblasti digitalnog dizajna u arhiteturi se sastojao od izložbe i panel diskusija, gde su i bivÅ”i i buduÄi studenti mogli da razmene svoja iskustva i ideje. Izložba je obuhvatala postere i makete koje su isticale dostignuÄa ostvarena tokom svake godine.
Zanimljivo je primetiti kako je svake godine odreÄeni procenat studenata uÄestvovao u velikom broju razliÄitih dogaÄaja, kao Å”to su konkursi, meÄunarodne konferencije, akademski projekti i praktiÄan rad u Centru za digitalni dizajn, kao i u stvaranju izuzetnih radova u okviru predmeta master kursa. Entuzijazam prisutan kod svakog studenta podstiÄe želju profesora da vide kako se studentske ideje ostvaruju, Å”to je veza koju treba održavati i u buduÄnosti, Å”to potvrÄuju i komentari prisutnih. Dok su posteri pozivali posetioce da ih posmatraju i zapoÄnu dijalog sa njihovim autorima, panel diskusija je bila okosnica dogaÄaja.
Panel diskusija je bila prilika da bivÅ”i studenti govore o svojim iskustvima tokom obrazovnog procesa i nakon toga u praksi i svoja iskustva prenesu zainteresovanim mladim kolegama. Prva sesija je okupila uspeÅ”ne studente koji su otvorili sopstvene firme i govorili o primeni digitalnih alata i svojih veÅ”tina u njihovoj praksi. Zanimljivo je videti kako su ovi preduzetnici diversifikovali svoje polje delovanja, baveÄi se vizuelizacijama i razvojem igara, dizajnom proizvoda od drvenih igraÄaka do inovativnih 3D Å”tampanih lampi. Na taj naÄin možemo da primetimo kako studenti otvaraju i nova tržiÅ”ta koristeÄi svoje novosteÄene osobine u oblasti koje su tek na pomolu na domaÄem tržiÅ”tu.
Druga panel diskusija je bila posveÄena studentima koji su se veÄ etablirali u svojoj oblasti interesovanja i zaposleni su u renomiranim arhitektonskim biroima u zemlji.
Razgovarali su o retrospektivnim zapažanjima u vezi sa izborom ovog master kursa na njihovom životnom putu. Imali smo priliku da Äujemo i vidimo kako su ovi digitalni alati, koji su delovali izazovno za primeniti tokom master kursa, sada postali uobiÄajeni zadaci koji se obavljaju na dnevnom nivou. Od onih sa viÅ”e od 10 godina iskustva do onih koji tek poÄinju, prevladavajuÄa ideja je bila da im je otvaranje interesovanja prema oblasti digitalnih alata pružilo potpuno novi pogled na arhitekturu, bez obzira na to koliko su ovi alati zastupljeni u praksi.
Na kraju, najvažnija stvar je bila razmena iskustava i priÄa koje su se deÅ”avale tokom godina, kao i Å”ala izmeÄu nekadaÅ”njih profesora i njihovih studenata. Sa svojim iskustvom na terenu, bivÅ”i studenti su sada ti koji poduÄavaju o izazovima i o tome koliko se ovi alati mogu uspeÅ”no primeniti na tržiÅ”tu, kao i o potencijalnim izazovima za implementaciju na tržiÅ”tu. Interesantan detalj na ovom dogaÄaju jeste prisustvo bivÅ”ih studenata, trenutno zaposlenih van Novog Sada kao i u inostranstvu, kojima je okupljanje u cilju razmene iskustava bilo dragoceno. Studenti sa nižih godina arhitekture ali i drugih disciplina su bili aktivni na dogaÄaju u cilju sticanja Å”to viÅ”e informacija o potencijalnim karijernim putevima. Ova želja Å”irokog spektra studenata da posete dogaÄaj pokazuje koliko je master program uticao na njihov život, buduÄe karijerne izbore i trenutni položaj na tržiÅ”tu.
ZnaÄaj i buduÄnost programa
Na osnovu svega iznetog, program master kursa znaÄajno je oblikovao oblast digitalnog dizajna u arhitekturi, postavljajuÄi temelj za nove generacije struÄnjaka u Srbiji.
Program je omoguÄio studentima da steknu relevantna znanja i veÅ”tine koje su direktno primenljive u praksi, bilo kroz rad u arhitektonskim biroima, uÄestvovanje u istraživaÄkim projektima, ili pokretanje sopstvenih firmi. Kroz stalnu interakciju sa privredom i oslanjanje na najnovije digitalne alate, program je neprestano unapreÄivao kurikulum kako bi odgovorio na potrebe tržiÅ”ta i inovacije u oblasti arhitektonskog dizajna. U buduÄnosti, glavni ciljevi programa ukljuÄuju stalne inovacije i praÄenje razvoja kao i saradnje sa privredom, kako bi se studentima omoguÄilo Å”to viÅ”e prilika za praksu i uÄenje iz realnih projekata.
Pored toga, planirano je Å”irenje meÄunarodnih partnerstava, kako bi se pratile globalne inovacije i omoguÄilo studentima da uÄestvuju u meÄunarodnim projektima i razmenama. Program Äe nastaviti da prati najnovije trendove u digitalnom dizajnu, ukljuÄujuÄi implementaciju naprednih softverskih alata, kako bi ostao relevantan i atraktivan za buduÄe generacije studenata. Kako bismo osigurali da program nastavi da pruža vrhunsko obrazovanje i podrÅ”ku studentima, pozivamo sve bivÅ”e i buduÄe studente, kao i struÄnjake iz oblasti, da se ukljuÄe u njegov dalji razvoj. Bilo da je reÄ o praksi u biroima, organizaciji radionica, mentorstvu ili sponzorstvima, svaka saradnja je dobrodoÅ”la kako bi program ostao u koraku sa najnovijim dostignuÄima i trendovima u oblasti arhitekture.
„Ispostavilo se da je ovaj master primenljiv na razne stvari, od proÅ”irene realnosti za potrebe izvoÄenja arhitektonskih projekata do modelovanja i Å”tampanja delova za industrijski dizajn“ – navodi Nikola RaÄenoviÄ
„Na masteru smo bili stimulisani da probamo razliÄite digitalne alate i to nam je pomoglo da pristupimo reÅ”avanju problema na viÅ”e razliÄitih naÄina“ – navodi DuÅ”an StojsavljeviÄ.
„Studiranje ovog master kursa me je dosta pripremilo za rad u praksi, jer me je u startu izdvojilo kao inovatora i kao nekog ko je dorastao svakom zadatku koji se pred njega stavi“ – navodi Milica IvkoviÄ.
„Spomenula bih da u timu (u okviru Case 3D firme) veliki broj zaposlenih je sa ovog mastera i stvarno su fenomenalni, brzo se prilagode, dobro razmiÅ”ljaju i imaju dobre ideje“ – navodi Ines Vladislav
Kontakt mejl cdd@uns.ac.rs.
FAKULTET TEHNIÄKIH NAUKA, Univerzitet u Novom Sadu
Departman za arhitekturu i urbanizam – Centar za digitalni dizajn
Autori teksta: dr Marko JovanoviÄ, dr Vesna StojakoviÄ, dr Bojan TepavÄeviÄ
Saradnici: Tamara MiljkoviÄ, Jelena PepiÄ, Marko VuÄiÄ, Jelena KiÄanoviÄ, MiloÅ” ObradoviÄ, Dejan Bogavac, dr Ivana BajÅ”anski