Connect with us
Enterijer

TiÅ”ina u stanovima – Ideal ili problem?

Akustički ambijent u stanovima koji bi se mogao okarakterisati kao ā€žpotpuna tiÅ”inaā€œ predstavlja zanimljiv ideal koji mnogi priželjkuju. Takvo stanje nije definisano kao fizički pojam, već je subjektivna kategorija, kao zamiÅ”ljeni ambijent u kome će ljudi imati svoj mir i u kome neće biti ometajućih zvukova. U praksi to uvek dodatno prati interesovanje za načine na koji se ā€žpotpuna tiÅ”inaā€œ može obezbediti, i to smatra zadatkom arhitekata i građevinara.

Uvek je bilo žalbi na neadekvatan zvučni komfor u zgradama zbog ugrožavanja neželjenim zvukovima.

// Dugo su takve žalbe uglavnom upućivane vlasnicima prepoznatljivih izvora buke, a to su: tuđi klima uređaji, saobraćaj, muzika iz obližnjih ugostiteljskih objekata, industrija i slično.

KomÅ”ijsko ugrožavanje bukom svodilo se samo na pojavu ekscesnih događaja u susednim stanovima, poput proslava ili svađa, kada je prisustvo suseda postajalo čujno.

Danas se fokus stanarskog nezadovoljstva u zgradama pomerio s prepoznatljivih izvora buke neminovnih u urbanoj sredini na okolnost da u stanovima postoji mnogo kompleksnija zvučna slika. Pritužbe se odnose na opÅ”tu primetnost raznih zvučnih manifestacija iz zgrade, koje ponekad nije moguće prostorno locirati: razgovor iz okolnih stanova i bez ekscesnih događaja, aktivnosti ljudi u zajedničkom hodniku, rad sistema za grejanje, kao i zvukovi neidentifikovanih zvučnih izvora. U takvim okolnostima žalbe se usmeravaju na one koji su zgradu projektovali i izgradili.

Jedno moguće objaÅ”njenje za takvu situaciju je da se prag tolerancije ljudi s vremenom spustio, i da se ometanja iz okruženja viÅ”e ne prihvata kao neumitnost urbanog stanovanja. Može se takođe pretpostaviti da u novim zgradama, koje podrazumevaju viÅ”u cenu kvadrata, ljudi generalno imaju veća očekivanja, pa samim tim i viÅ”e zahteve. Sve ovo svakako može može imati uticaja, ali ne objaÅ”njava sasvim potpuno stanje stvari. Naime, problem je složeniji.

// Zvučni komfor je kompleksan pojam koji ima nekoliko komponenti, među kojim je svakako najvažnija primetnost govora iz okruženja.

Prepoznavanje i razumevanje govora među svim drugim prisutnim zvukovima kompleksan je fizički, ali i psihoakustički fenomen, koji ima ometajući učinak. Prevashodno je određen zvučnom izolacijom pregrada, Å”to se razmatra u procesu projektovanja zgrada (mada u Srbiji postoje projekti u kojima je to zanemareno). Manje je, ili nije uopÅ”te poznato da na čujnost i razumljivost govora utiču i neki akustički faktori koji nikad nisu predmet projektantskog razmatranja. Praksa je pokazala da su u novim zgradama upravo oni postali važan uzrok nezadovoljstva zvučnim komforom.

Protiv buke u prostoru

Protiv buke u prostoru

FAKTORI KOJI ODREĐUJU ZVUČNI KOMFOR U ZGRADAMA

Numeričke vrednosti kriterijuma za zvučnu izolaciju zapisane u normativima zasnivaju se na dve početne informacije:
ā€¢ na podacima o očekivanom nivou zvuka koji nastaje pri razgovoru ljudi u stanovima,
ā€¢ na očekivanom nivou opÅ”te ambijentalne buke u boraviÅ”nim prostorijama.

U kriterijume zvučne izolacije zapisane u standardu SRPS U.J6.201 ugrađena je pretpostavka da očekivani ekvivalentni nivo zvuka u normalnim prostorijama stanova ne prelazi 70 dBA. Jedno ranije istraživanje u Srbiji pokazalo je da stanje u stanovima potvrđuje tu pretpostavku, osim naravno u ekscesnim događajima. U kriterijume je ugrađena i pretpostavka da je očekivani nivo ambijentalne buke u stanovima (u spavaćim sobama noću) koja potiče od svih izvora zvuka u okruženju oko 30 dBA. Tome treba dodati da su zahtevi zvučne izolacije definisani u SRPS U.J6.201 postavljeni na donjoj granici prihvatljivosti ispod koje se ne sme ići.

U teoriji je pokazano da izolaciona moć pregrada ne određuje jednoznačno stanje zvučnog komfora, jer postoje i drugi faktori koji određuju prepoznatljivost i razumljivost komÅ”ijskog govora. ObjaÅ”njenje se može naći u teoriji telekomunikacija, gde je pokazano da mogućnost prepoznavanja korisnog signala određuje odnos signal/Å”um. Ista zakonitost važi za prepoznavanje govora čulom sluha, pri čemu je sada koristan signal govor koji dospeva kroz zidove i određen je zvučnom izolacijom, a Å”um čini ambijentalna buka na mestu sluÅ”aoca. Å to je veća tiÅ”ina u stanu, to se govor iz komÅ”iluka lakÅ”e detektuje.

// Dakle, stanje zvučnog komfora zavisi od stanja ā€žtiÅ”ineā€œ, ali na način suprotan od očekivanog: Å”to veća tiÅ”ina, to se lakÅ”e čuju ometajući zvukovi iz okruženja.

Otuda u istim uslovima zvučne izolacije komÅ”ijski govor može biti primetan, ali i ne mora, jer odnos signal/Å”um može biti različit. U urbanoj sredini ambijentalna buka u zgradama potiče od viÅ”e izvora: od zvuka saobraćaja koji dospeva kroz fasadne otvore, od zvuka raznih izvora u zgradi koji dospeva kroz konstrukciju zgrade i instalacije, od zvuka uređaja u stanovima (frižider, vodovod, klima uređaj, računari i druga oprema), itd. Takva buka je monotona, pa njeno prisustvo ima efekat maskiranja neželjenih zvukova.

KAKO NASTAJE FENOMEN NEDOVOLJNE PRIVATNOSTI

// Noviji primeri iz prakse akustičkih konsultantanata potvrđuju teoriju da zvučni komfor zavisi od stanja ambijentalne buke u stanovima. Jedan ilustrativan primer sa dva stana prikazan je na slici 1. Izmerena vrednost izolacione moći između njih bila je 52 dB, Å”to je naznačeno na slici. To znači da zgrada nominalno zadovoljava minimalni zahtev iz SRPS U.J6.201, i u tom smislu nema defekata.

Istovremeno je utvrđeno da se sa takvom zvučnom izolacijom stanje privatnosti u ta dva susedna stana doživljava različito, iako ih razdvaja ista pregrada. U jednom smeru se govor iz susedstva može čuti, Å”to je i iniciralo poziv konsultanatima, dok se u suprotnom smeru govor ne čuje i stanari nisu imali primedbe na izolaciju. U analizi čujnosti govora koriŔćena su neutralne grupe ljudi kao izvor govora u jednom stanu i kao sluÅ”aoci u drugom, tako da je eliminisan eventualni uticaj individualnih karakteristika stanara i njihove fokusiranosti na problem.

buka u stanovima

Zvučni komfor zavisi od stanja ambijentalne buke u stanovima

Da bi se objasnio ovaj fenomen, ā€žjednosmerneā€œ izolacije izvrÅ”eno je merenje nivoa ambijentalne buke u obe prostorije. Rezultati su takođe prikazani u slici. U prostoriji gde se ne primećuje govor iz susednog stana nivo ambijentane buke bio je oko 30 dBA, Å”to je u skladu sa zakonskom normom za period noći. Ovakvo stanje buke dominantno je posledica zatečenog stanja kvaliteta prozora i prisustva raznih izvora zvuka u stanu. U prostoriji susednog stana, u kojoj se razaznaje govor iz susedstva, izmeren je nivo ambijentalne buke oko 20 dBA. U tom stanu su stavljeni novi fasadni prozori velike izolacione moći i svi kućni uređaji su novi. Iako je stanje zvučne izolacije isto za oba smera sluÅ”anja, razlika u nivou ambijentalne buke od 10 dB učinila je da odnos signal/Å”um u dve prostorije bude različit, Å”to je omogućilo prepoznatljivost komÅ”ijskog govora samo u jednoj od njih.

Merenja ambijentalne buke u novim zgradama pokazala su da je ideal ā€žtiÅ”ineā€œ u stanovima danas skoro dostignut, ako se pod time podrazumeva da je nivo buke praktično ispod praga primetnosti čulom sluha. U većini zgrada su izmerene vrednosti bliske 20 dBA, a konstatovan je jedan ekstremni slučaj, gde je u spavaćoj sobi stana izmereno samo 17 dBA. Takvo stanje ambijentalne buke posledica je zahteva energetske efikasnosti koji su nametnuli prozore sa složenim oknima, zatim sve tiÅ”i kućni uređaji, a verovatno i veći prostorni standardi, zbog kojih se broj kvadratnih metara prostora po osobi s vremenom povećao. Sve je to na svoj način doprinelo toliko željenom stanju tiÅ”ine u zgradama, ali i neumitno olakÅ”alo čujnost svega Å”to dolazi iz okruženja.

ŠTA SE MOŽE UČINITI?

U svakodnevnom životu se taj željeni ideal tiÅ”ine izmetnuo u problem koji se možda najtačnije može označiti kao ā€žprekomerna tiÅ”inaā€œ. Stanje kome se težilo neočekivano je otvorilo Pandorinu kutiju neželjenih zvukova iz okruženja. S njim je nestalo blagotvorno zaÅ”titno dejstvo umerene ambijentalne buke, koja ometajuće zvukove maskira, a da ljudi nisu ni svesni njenog postojanja. Tako je otvoreno pitanje Å”ta projektanti mogu učiniti da se taj problem izbegne.

Prvi logičan korak je da se zahtevi izolacionih svojstava pregrada podese prema postignutoj tiÅ”ini. To podrazumeva projektovanje zidova između stanova koji imaju izolacionu moć znatno veću od minimalno zahtevanih 52 dB u domaćoj regulativi. U državama Evrope, gde postoji klasifikacija zgrada u pogledu njihovog akustičkog kvaliteta, za najviÅ”u klasu stanova propisana je izolaciona moć veća od 60 dB. Naravno da takav zahtev komplikuje izbor materijalizacije pregradnih zidova, ponekad zahteva poseban pristup u reÅ”avanju konstrukcije zgrade, a možda i poskupljuje gradnju. Takva promena zahteva otklon od projektantske prakse ustaljene u Srbiji.

Drugi mogući korak je da se i u stanovima, kao Å”to se radi u poslovnim zgradama, deluje u domenu ambijentalne buke i na neki način spreči pojava ā€žprekomerne tiÅ”ineā€œ. To zahteva inovativna reÅ”enja u domenu zvučne izolacije, koja će omogućiti doziranje prodora spoljaÅ”nje buke, a ne samo njeno maksimalno potiskivanje. Jednostavniji put za sprečavanje ā€žprekomerne tiÅ”ineā€œ jeste da se kontrola nivoa ambijentalne buke realizuje nekim pomoćnim, ā€žnegrađevinskimā€œ sredstvima. Naravno, u granicama nivoa koji neće privlačiti pažnju čula sluha.

izolacija u stanovima

Zvučni komfor je kompleksan pojam koji ima nekoliko komponenti, među kojim je svakako najvažnija primetnost govora iz okruženja

Poseban zadatak je sanacija kada stanje privatnosti ne zadovoljava korisnike zgrade jer je ostvarena ā€žnekontrolisana tiÅ”inaā€œ. To uvek vodi nekakvim korekcijama zvučne izolacije, ali najčeŔće iskrsava problem jer takva intervencija podrazumeva destrukciju postojećeg enterijera. Time se otvara Å”iroko polje za istraživanje koje uključuje razvoj tehnoloÅ”kih ili građevinskih sredstava, ali i istraživanje u oblasti koja je u literaturi nazvana soundscape. Ta tema za prostore stanova joÅ” nije obrađivana.

UMESTO ZAKLJUČKA

// Opisani primeri iz inženjerske prakse – ā€žjednosmernoā€œ komÅ”ijsko ometanje i izmereni nivoi ambijentalne buke u stanovima – pokazuju koliko je delikatno pitanje tiÅ”ine u stanovima.

Prekomerna tiÅ”ina, ako je ne prati odgovarajući kvalitet zvučne izolacije, omogućava primetnost raznih zvukova iz okoline, pa kroz tu pojavu degradira zvučni komfor.

Stanje prekomerne tiÅ”ine u zgradama nastalo je kao sekundarna posledica procesa nezavisnih od arhitektonske akustike. Ona je kolateralni rezultat težnje ka poboljÅ”anju zgrada i njihovoj održivosti, s jedne, i napretka savremene tehnologije kućnih uređaja, s druge strane. Ukratko, prekomerna tiÅ”ina u stanovima nije nastala kao rezultat unapred postavljenog cilja u arhitektonskoj akustici, već su joj najveći doprinos dala pravila energetske efikasnosti.

Problem je odavno konstatovan u literaturi. Dobar primer je urednički članak ā€žAcoustics: The Biggest Complaint in LEED-Certified Office Buildingsā€œ, objavljen na sajtu Building.com. Autor konstatuje da je u savremenim poslovnim zgradama opÅ”ta težnja za stiÅ”avanjem svega Å”to proizvodi zvuk učinila da se u velikim kancelarijama Å”uÅ”kanje papirom može čuti na rastojanju do čak deset metara. S vremenom su u zgradama kao jedini izvori zvuka čije delovanje ljudski sluh prepoznaje ostale ljudske aktivnosti, a njihovo prepoznavanje degradira zvučni komfor.

Projektovanje akustika

Projektovanje akustika

Za nastali problem investitorima i projektantima ostaje reÅ”enje da, srazmerno dostignućima u stvaranju prekomerne tiÅ”ine, ā€žpodignu letvicuā€œ kriterijuma zvučne izolacije. To bi značilo pažljivo propisivanje kriterijuma koji se moraju uneti u projektni zadatak, i koji moraju biti adekvatno stroži od onoga Å”to je dosad bila (i dalje jeste) projektantska praksa. Da bi se dozvolio luksuz ā€žprekomerne tiÅ”ineā€œ neophodno je usvojiti ā€žprekomerneā€œ vrednosti zvučne izolacije.

Za uspeh takve prakse treba znati da usvajanje strožih zahteva zvučne izolacije otvara problem bitno drugačijeg koncepta u projektovanju pregradnih elemenata, zidova i tavanica, kao i promenu mnogih detalja u njihovom izvođenju. Ali to je joÅ” jedna nova i kompleksna stručna tema, koja zahteva poseban tretman.

Autori teksta: Prof. dr Miomir Mijić,Ā  Prof. dr DraganaĀ  Å umarac Pavlović