Kupatilo spada u one delove naÅ”eg doma Äiju ulogu olako zanemarujemo, a važnost te uloge Äesto previÄamo. To se uglavnom deÅ”ava zato Å”to kupatilo, zajedno sa kuhinjom, svrstavamo u tehniÄke prostorije koje su pre svega uslužnog karaktera, ne obraÄajuÄi dovoljno pažnje na njihovu estetsku dimenziju koja nije niÅ”ta manje važna. U takvoj pogreÅ”noj percepciji leži velika greÅ”ka, pogotovo ako spadate u one osobe kojima je stalo do imidža, a tu svakako spada i vizuelni utisak koji ostavlja životni prostor. VeÄina posetilaca nikada neÄe videti vaÅ”u spavaÄu ili gostinjsku sobu (ukoliko je ima), ali zato sasvim sigurno hoÄe kupatilo. Ukoliko je ono prljavo, zanemareno i bezliÄno ureÄeno, to Äe nesumnjivo pokvariti celu sliku ma koliko da ste truda uložili u sreÄivanje dnevnog boravka, pripremu ukusnog posluže- nja i pravljenje dobre atmosfere.
Za svaÄiji ukus/neukus
// Osim toga, kupatilo ima jednu duboko liÄnu konotaciju: to je vaÅ”a oaza mira, mesto na kom možete da uživate u mirisnoj, toploj kupki i tako se opustite nakon napornog dana na poslu.
Ali ako to mesto izgleda previÅ”e jednostavno, monotono, ako ima jednobojne, demode ili krajnje neinspirativne ploÄice (Å”to je neretko sluÄaj, naroÄito ako je raÄeno pre mnogo godina), onda i ne može imati terapeutsko dejstvo na stanje uma, veÄ naprotiv, negativan uticaj na raspoloženje.
Bez obzira da li se radi o zidanju novog ili renoviranju starog, opremanje kupatila je važan posao kome morate pristupiti sa entuzijazmom i pažnjom, a opet sa dovoljno strpljenja, kako biste zavrÅ”etak radova doÄekali sa Å”to manje nervoze. Sve operacije koje ovaj posao podrazumeva dele se na tehniÄke i dekorativne, pa ga tako treba i posmatrati ā deo sa grubim radovima gotovo potpuno se tiÄe majstora i vi kao naruÄilac tu suÅ”tinski nemate nikakvog upliva, Å”to je razlog viÅ”e da saÄekate onu lepÅ”u polovinu kada dolazi na red biranje ploÄica, sanitarija, slavina, ormariÄa i ogledala.
Kada gradimo, onda…
Opremanje kupatila od nule ima jednu prednost u odnosu na renoviranje: radna povrÅ”ina je sveže izbetonirana ili ima novu cementnu koÅ”uljicu i odmah je spremna za postavljanje ploÄica, dok je kod renoviranja prvo potrebno reÅ”iti pitanje stare keramike. Jedna opcija je da se ona skine i na njeno mesto postavi nova, a druga da se nove ploÄice jednostavno nalepe preko starih, Å”to Äe direktno zavisiti od toga u kakvom su stanju stare. Stabilnost ploÄica na zidu testira se lupkanjem svake ponaosob gumenim ÄekiÄem po sredini i osluÅ”kivanjem kakav zvuk daju. Ako ostanu fiksirane na svom mestu moÄi Äe da se primeni metoda keramika na keramiku, ali ako zvuÄe Å”uplje ili se makar blago pomeraju to znaÄi da se staro lepilo presuÅ”ilo i povuklo ili su se odvojile od zida zbog vlage, te je najbolje ne rizikovati. Nakon Å”to se razbiju zajedno sa viÅ”kom maltera obavezno se mora izvrÅ”iti sanacija pukotina, nivelacija neravnina samonivelatorom za keramiku, a potom i odraditi hidroizolacija poda i zidova.
// PloÄice se generalno postavljaju na lepak ili na cementno mleko, s tim Å”to je lepak moguÄe koristiti samo na cementnoj koÅ”uljici ā kvalitetnoj, kompaktnoj i Å”to ravnijoj, kod koje se odstupanja od prave linije mogu regulisati nanoÅ”enjem korektivnog sloja debljine maksimalno 1cm; ili kod lepljenja preko stare keramike.
U svim ostalim sluÄajevima, kada nema dovoljno sredstava da se naknadno uradi ravnajuÄi sloj ili je zateÄeni previÅ”e neravan, do relativno skoro se primenjivala metoda postavljanja na cementno mleko (važi za ploÄice do formata 25 x 40cm), koju je veÄina majstora izbegavala zato Å”to joj nisu viÄni. Na sreÄu, zahvaljujuÄi osavremenjavanju tehnologije proizvodnje sredstava za polaganje keramike danas postoje kompletni sistemi koji ukljuÄuju: HIDROIZOLACIONI CEMENTNI MALTER (jednokomponentni sa ili bez vlaknastog ojaÄanja i dvokomponentni) ili HIDROIZOLACIONI PREMAZ NA AKRILNOJ BAZI; CEMENTNI LEPAK ZA KERAMIKU (viÅ”e vrsta u zavisnosti od podloge, obloge i uslova eksploatacije); VISOKOFLEKSIBILNU MASU ZA FUGOVANJE NA BAZI CEMENTA otpornu na mehaniÄke uticaje i habanje, bakterije, buÄ i gljivice, sa tehnologijom za konstatnost boje, ili DVOKOMPONENTNU VODONEPROPUSNU MASU ZA FUGOVANJE NA BAZI EPOKSIDA velike hemijske i mehaniÄke otpornosti; i ZAPTIVNE SILIKONE visokih performansi sa antifungicidnim dejstvom. Ovi programi zamiÅ”ljeni su kao skup proizvoda koji znaÄajno skraÄuje proces pripreme time Å”to u svega par artikala istovremeno dobijate i hidroizolaciju, i ravnanje zidova, i prefabrikovano lepilo na bazi cementa koje se jednostavno priprema neposredno pre upotrebe bez bojazni da li je pogoÄen udeo sastojaka i konzistencija, i na kraju kvalitetnu i dugotrajnu fug masu.
Magija keramiÄkih ploÄica
PloÄice namenjene upotrebi za pod i zidove u enterijeru prema naÄinu proizvodnje pripadaju tipu peÄenih, suvo presovanih, i nose oznaku gres porcellanato, monocottura i monoporosa. Ima ih viÅ”e klasa zavisno od procenta upijanja vode, a obzirom da je kupatilo prostorija u kojoj se konstantno koristi tekuÄa voda kupatilska podna keramika bi morala da bude minimum B Ia klase gres porcellanato – upijanja E<0,5%) ili u krajnjem sluÄaju B Ib klase (monocottura – upija od E=0,5-3%), a zidna B III klase (upijanje vode E=>10%), sve sa glaziranom vidnom povrÅ”inom.
Pripadnost odreÄenoj klasi dakako utiÄe i na cenu ploÄica, a takoÄe boja, dezen i geografsko poreklo. Iako su italijanska i Å”panska keramika i sanitarije neprikosnoveni brendovi za kojima se prvo poseže ukoliko se to uklapa u raspoložive finansijske okvire, dobra vest je da veÄ deceniju i po imamo prilike da u veoma bogatoj ponudi renomiranih domaÄih proizvoÄaÄa pronaÄemo sve za opremanje kupatila, visokog kvaliteta i po prihvatljivoj ceni. Nakon dugogodiÅ”nje vladavine crno-bele kombinacije sa ukrasnom (najÄeÅ”Äe cvetnom) bordurom po sredini zida za koju smo mislili da joj nikada neÄe doÄi kraj, crna i bela su se najzad razdvojile i postale samostalne, dijametralno suprotne koloritne smernice.
Najnoviji trendovi kada je reÄ o ploÄicama s jedne strane idu u pravcu bezbroj varijacija na temu bele i njoj bliskih, diskretnih pastelnih boja poput āispraneā džins plave, puder roze, lavanda ljubiÄaste, boje peska ili pastelne svetlo sive, sa umereno zastupljenim reljefastim Å”arama raznih oblika. S druge strane, imamo keramiku jakih, upadljivih boja koje za osnovu imaju crnu, na koju se zatim nadovezuju tople, zemljane nijanse braon, zlatne i oker; ili pak āvriÅ”teÄeā jarke boje kakva je limeta zelena, neon žuta i ultra ljubiÄasta, rezervisane samo za one najhrabrije koji se ne boje da ispolje svoju individualnost.
// Å to se tiÄe izgleda prostora za kupanje i njegovog dizajna, umesto tuÅ” kabina sa peskiranim staklenim paravanom Äetvrtastog ili polukružnog oblika i kliznim vratima, u modi su takozvani walk in tuÅ”evi bez kabine, sa paravanom od providnih masivnih staklenih panela koji se protežu sve do poda.
Walk in tuÅ” kabine
Interesantno je da kod njih viÅ”e nema ni klasiÄne Äesme sa baterijom, veÄ slavine koja izlazi direktno iz zida i okrugle glave tuÅ”a izrazito velikog preÄnika, fiksirane na odgovarajuÄoj visini na zidu ili na plafonu. Naravno, pravi užitak u ritualu kupanja ne bi bio izvodljiv bez kade, a trenutno su u trendu nezidane, samostojeÄe kade sa vidljivim nogarima u vintage stilu.
Inspiracija za jedno ovakvo kupatilo je viktorijansko doba, pa vintage kadu valja upotpuniti starinskim slavinama (idealno odvojenim za toplu i hladnu vodu), ruÄkama na ormariÄima i ramom za ogledalo, sve u zlatnoj boji. Primetno je da su i dalje popularni umivaonici ugraÄeni u Å”iroku komodu sa ormariÄima, ali niÅ”ta manje ni umivaonici postavljeni na drvenu ili mermernu ploÄu, gde je samo ogledalo (Äetvrtasto ili okruglo, neretko bez okvira) zalepljeno na zid, a ormariÄi ili police za peÅ”kire i kozmetiku su smeÅ”teni odvojeno. Äesme sa kombinovanom jednoruÄnom slavinom sve viÅ”e zamenjuju one sa slavinom na senzor pokreta, kod kojih se protok tople ili hladne vode podeÅ”ava okretanjem boÄnog prekidaÄa u odgovarajuÄem smeru.
Autor: Jelena MitroviÄ, diplomirani novinar