Svaki prostor koji se formira kao artefakt jednog arhitekte predstavlja, u stvari, pandan ljudskom organizmu. ZnaÄi, neizmerna kompleksnost i neraskidiva povezanost svih elemenata koji ga definiÅ”u, da bi mogao pravilno da funkcioniÅ”e. Kao polazna osnova za formiranje ovog prostora bila je jasno naglaÅ”ena konstruktivna, skeletna struktura objekta i formirana staklena fasadna opna. Možda deluje odliÄno, jer nema ograniÄenja, ali baÅ” u tome i jeste znanje i umeÄe jednog arhitekte, da od obiÄnog volumena kreira Äovekomerni prostor, koji Äe u svakom pogledu odgovarati njegovim korisnicima i u jednakoj meri zadovoljiti njihove, kako estetske, tako i funkcionalne zahteve i potrebe. Pored ova dva opÅ”tepoznata principa u danaÅ”nje vreme sveobuhvatne āzeleneā i održive izgradnje veliku pažnju treba obratiti i na materijale koji se koriste u obradi podova, zidova i plafona.
Polazno i osnovno naÄelo u formiranju ovog prostora bilo je ispoÅ”tovati instalacione potrebe objekta i zato je od krucijalne važnosti da arhitekta enterijerista od samog starta bude ukljuÄen, odnosno da on rukovodi pozicioniranjem maÅ”inskih, elektro- tehniÄkih kao i instalacijama vodovoda i kanalizacije, jer jedino tako je moguÄe diktirati oblikovanje prostora, a ne da se na kraju projekat enterijera svede na skrivanje i maskiranje neplanski razvedenih cevi i kablova. Naprotiv, sva ova infrastruktura treba da je u službi dobrog enterijera, a to podrazumeva korelaciju svih izvoÄaÄa pod dirigentskom palicom inženjera projektanta enterijera.
Na osnovu potreba korisnika, prostor je trebalo formirati od radnih āÄelijaā do kojih se jednostavno pristupa centralnom komunikacijom, ali tako da linija izmeÄu njih bude interaktivna, da ih u isto vreme i spaja i razdvaja. Stakleni zidovi bili su pravi odgovor na ovaj zahtev. Staklo je delimiÄno primenjeno i na pregradama izmeÄu samih radnih prostora, te je vizura neprekinuta duž svih āÄelijaā Äak i kada kroÄite u svaku od njih, ostaje snažan vizualni kontakt. Na ovaj naÄin, gotovo da i nema kvadrature koja je āpotroÅ”enaā na hodnike, jer sve korespondira kao jedinstven, koristan prostor i odaje utisak Å”irine i protoÄnosti. Nema fiziÄkih barijera izmeÄu Äekaonice, kafe-kuhinje, tehniÄke sobe, prijemne kancelarije i radnih jedinica jer sve diÅ”e i funkcioniÅ”e kao jedno – prostor.
Druga celina ovog projekta je direktorijum, dve odvojene kancelarije za rukovodstvo i velika konferencijska sala koja ih povezuje. Ovde je primenjen sasvim drugaÄiji pristup, ispoÅ”tovana je intimnost svakog prostora, kao i potreba za drugaÄijom finalnom materijalizacijom. Å to se maÅ”inskih instalacija tiÄe, u objektu je primenjeno podno grejanje, klimatizacija je preko centralnog sistema plafonskih Äetvorosmernih jedinica, a postavljen je i sistem ventilacionih kanala sa rekuperacijom vazduha.
Sva postrojenja zahtevala su meÄusobnu povezanost elektro- instalacijama, jer je sve automatizovano: ulazna vrata, zvuÄniÄki sistem sa atenuatorima u svim prostorijama, video nadzor, raÄunarska mreža, protivpožarni sistem… Naravno, sve je trebalo iskoordinisati sa dispozicijom tehniÄke i dekorativne rasvete, kojoj je posveÄena naroÄita pažnja, kakvu ona u svakom projektu zapravo i zaslužuje jer daje moguÄnost neverovatnih transformacija svakog prostora. U tu svrhu je izraÄen kompleksan crtež ā āSinhron planā koji je objedinio, ukrstio i pozicionirao sve instalacije i njihove potroÅ”aÄe na naÄin da āslužeā enterijeru.
Položaj rasvetnih tela planiran je na taÄno potrebnim pozicijama, a koriÅ”Äeni su razliÄiti oblici izvora svetlosti od taÄkastih usko usmerenih, preko difuznih koji rasipaju svetlost po celoj prostoriji, pa do linijskih kontinuiranih koji doprinose ambijentalnom ugoÄaju. U prolaznim zonama postavljeni su senzori pokreta koji aktiviraju osvetljenje samo kada su korisnici prisutni, te se doprinosi uÅ”tedi energije. Kada je reÄ o materijalizaciji ā enterijerskoj opni, za oblaganje podova koriÅ”Äene su, trenutno vrlo aktuelne ploÄice velikih formata (160×320 cm) i to slagane po sistemu āopen bookā, tako da se mermerne Å”are protežu kontinuirano duž cele komunikacije.
U zoni radnih prostora pod je obložen LVT ploÄama (vinil) u dezenu drveta, ali tako biranim da ne sadrže āftalatā (supstancu koja se inaÄe dodaje polimernim materijalima da se poveÄa fleksibilnost, ali nije ekoloÅ”ka), te je ovaj pod potpuno bezbedan za radni prostor, pa Äak i za boravak dece.
U celokupnom prostoru zidovi su āobuÄeniā u tekstilne tapete, dok se u konferencijskoj sali vodilo raÄuna i o akustici, pa je pod obložen tapisonom niskog flora, dok su zidovi delimiÄno obloženi letvicama od orahovog drveta na akustiÄnoj podlozi. Plafoni su izraÄeni od gipsanih monolitnih ploÄa u formi koja oblikuje prostor i sa aplikacijama koje jedan plafon izvlaÄe iz obiÄnosti i daju mu gotovo umetniÄku notu, jer svojom formom postaje osnova i podloga za zelenilo koje je prisutno i nalazi se i na plafonu i u žardinjerama duž staklenih zidova, te uvodi prirodu u unutraÅ”nji radni prostor i ruÅ”i barijeru spolja-unutra, a korisnicima pruža dodatni kvalitet i prijatnost.
Za svaki projekat je važno da u samoj realizaciji i nadzoru uÄestvuje i rukovodi baÅ” projektant tog prostora, jer u suprotnom uvek neko od izvoÄaÄa ima ideju kako da se neÅ”to brže, bolje i jeftinije uradi, ali to su najÄeÅ”Äe samo segmentne i parcijalne opservacije i zasigurno odstupaju od celovite vizije i zamisli projektanta. Na ovom projektu je u realizaciji uÄestvovala uigrana ekipa izvoÄaÄa koja meÄusobno odliÄno funkcioniÅ”e. Bio je to jedan istinski timski rad uz uvažavanje svih struka i meÄusobno poÅ”tovanje, tako da je sam proces tekao glatko Å”to je i rezultiralo prostorom koji je Äak i prevaziÅ”ao oÄekivanja investitora.
TakoÄe, veoma je važno da izmeÄu investitora i projektanta postoji apsolutno poverenje i razumevanje, a ovaj prostor je imao tu sreÄu da se ovakav meÄusobni odnos razvija veÄ godinama i ustrojio se na veÄ ranije izvedenim projektima. U takvom odnosu nema potrebe za mnogo objaÅ”njavanja jer je projektant veÄ poznavao potrebe i oÄekivanja klijenta, dok je investitor sa puno poverenja prepustio arhitekti da da svoj peÄat i senzibilitet prostoru. Polazna taÄka u vizuelnom osmiÅ”ljavanju ovog prostora bila je plava boja ā boja kompanije āBobarā, te je u ovom sluÄaju koloritni pristup definisao celokupni pojavni oblik. JoÅ” jedan poseban detalj, nalazi se na samom ulazu u poslovne prostorije, a to je zid formiran od vodenih niti koje tihim žuborom pozdravljaju posetioce i doprinose ugodnosti prostora.
NameÅ”taj ugradni i komadni, kojim je opremljen prostor u celosti je ācustom madeā izraÄen po posebnim nacrtima i specijalno za ovaj prostor. Treba naroÄito istaÄi radne stolove u direktorijumu, Äije ploÄe su izraÄene od orahovog masiva sa ubaÄenim amorfnim detaljima od crne smole. Radne stolice su birane sa velikom pažnjom da bi zadovoljile sve ergonomske potrebe, a materijalizovane su od prirodne kože sa metalnim bazama. Posebnost Äine direktorske fotelje, u potpunosti personalizovane sa izvezenim imenom kompanije na glavonaslonima.
Da bi se jedan ovako kompleksan āorganizamā realizovao u celosti, bez greÅ”aka u izvoÄenju, potrebno je konstantno prisustvo arhitekte projektanta i njegovo praÄenje svake pojedinaÄne faze i reÅ”avanje nepredviÄenih problema na terenu, koji se uvek deÅ”avaju, jer izgradnja je āživa stvarāā¦
Dakle, svaki pedalj procesa, od osmiÅ”ljavanja prostora, preko izrade enterijerske opne i slaganja mobilijara u nju, pa do udisanja života, kroz āstylingā enterijera, mora da je pod budnim okom arhitekte enterijeriste, a njegova dužnost je, da posle svega, PROSTOR izaÄe kao pobednik.
- Projekat: Enterijer kompanije āBobarā
- Godina realizacije: 2023.
- Lokacija: Dr. Nikole KrstiÄa 7, 21000 Novi Sad
- Autor i projektant: Aleksandra Äipanov d.i.a.
- Fotografija: Alex Tselekidis
Autor teksta: Aleksandra Äipanov d.i.a.