U svetu arhitekture, gde se svakodnevno susreÄu inovacija i tradicija, Vladislav T. Lalicki iz Ateljea Vladislav Lalicki predstavlja izuzetno iskustvo koje spaja oba pristupa na jedinstven naÄin. Njegovo najnovije ostvarenje, upravna zgrada āDrina plastika 86ā, nije samo impresivno arhitektonsko delo, veÄ i primer vrhunskog spajanja energetske efikasnosti sa estetskom sofisticiranoÅ”Äu.
Sa bogatim iskustvom koje se proteže kroz brojne projekte ā od kompleksnih industrijskih objekata do znaÄajnih kulturnih centara ā Lalicki je stekao reputaciju zbog svog posveÄenog rada i izuzetne preciznosti u svakom segmentu dizajna.
U ovom intervjuu, Predrag RaÄen, urednik Äasopisa āgrenefā zajedno sa arhitektom Jasnom PavloviÄ iz āReynaers Aluminiumaā, kroz seriju pitanja istražuje duboko razumevanje koje je stajalo iza uspeÅ”ne saradnje V. Lalickog sa investitorom na ovom projektu, kao i naÄin na koji su inovativne tehnologije u aluminijumskim fasadama doprinele uspeÅ”noj realizaciji projekta.
Razgovaramo o tome kako je Lalicki pristupio izazovima modernog arhitektonskog dizajna, od konceptualnih ideja do finalne realizacije, i kako se njegova filozofija oblikuje kako u trenutnim, tako i u buduÄim projektima. Otkrijte kako AVL stvara arhitektonske projekte koji osvajaju pažnju svojim jedinstvenim pristupom i Å”ta možemo oÄekivati u buduÄnosti od ovog sjajnog Ateljea.
- Naziv objekta: Upravna zgrada kompanije āDrina plastika 86ā
- Lokacija: Nova Pazova, Industrijska zona
- VeliÄina objekta: 1.600 mĀ²
- Investitor: āDrina plastika 86ā d.o.o.
- Vrsta projekta: kompletno projektovanje
- Datum projekta: 2020.
- Status: realizovano, 2023.
- Dizajn enterijera: Ksenija BajagiÄ, dipl. arh. un. arh. (ZABRISKIE d.o.o.)
- Konstrukcija: DuÅ”an Banjanjin, dipl. inž. graÄ.
- HidrotehniÄke instalacije: Anja GrozdaniÄ, dipl. inž. graÄ.
- Elektroenergetske instalacije: Biljana IvkoviÄ, dipl. inž. el.
- Telekomunikacione instalacije: Vladimir MarkoviÄ, dipl. inž. el.
- TermotehniÄke instalacije: Marko MiloÅ”eviÄ, dipl. inž. maÅ”.
- Alu. fasadne konstrukcije: Reynaers Aluminium Srbija
- Staklo: Guardian Glass Europe
- Metalna mreža: Metal tehnologija d.o.o.
- Fibercementni paneli: SwissPearl / ESAL d.o.o.
- IzvoÄaÄ radova na fasadi: MISAL d.o.o.
- Fotografija: Relja IvaniÄ
- Projektni tim: ATELJE VLADISLAV LALICKI d.o.o. (u saradnji sa LARK d.o.o.), Vladislav T. Lalicki, d.i.a, autor i odgovorni projektant, Milena StojkoviÄ, m.i.a, koautor i projektant
Kako je tekla saradnja sa investitorom nove upravne zgrade āDrina plastika 86ā? Da li se od samog starta razgovaralo o visokom nivou energetske efikasnosti?
Saradnja sa vlasnikom āDrina plastike 86ā, g. Vidojem Mikavicom, desila se na osnovu ranijeg lepog i pozitivnog iskustva na ureÄenju starog kompleksa kompanije. Na ovom projektu, to uzajamno poverenje ne samo da je potvrÄeno, veÄ je podignuto na jedan novi nivo, za naÅ”e prilike ne tako tipiÄnog, izuzetno posveÄenog zajedniÄkog rada, uz najveÄe moguÄe uvažavanje autoriteta struke sa jedne, i brižljivo osluÅ”kivanje potreba i oÄekivanja klijenta sa druge strane. U tom duhu saradnja se odvijala od prvih skica, preko analize konkretnih tehniÄkih reÅ”enja i minuciozno razmatranih detalja, pa do samog zavrÅ”etka gradnje i useljenja.
Investitor je na poÄetku postavio jasne ciljeve u pogledu racionalnosti izgradnje, ali i eksploatacije i održavanja, pa se trezven, izbalansiran odnos prema energetskim resursima sam po sebi nametnuo kao znaÄajna tema. To je, na koncu, rezultiralo veoma komfornim, a nezahtevnim objektom.
Upravna zgrada je impozantnog karaktera koji vizuelno govori o korporativnim principima kompanije. Kako kroz arhitekturu dolazite do odreÄenog željenog oseÄaja kod posetilaca?
Tu je, pre svega, kljuÄno da razumete i oseÄate klijenta, a da bi to bilo moguÄe, neophodno je da blisko saraÄujete u jednom strpljivom, postupnom procesu. To, onda, omoguÄava da arhitektura zaista razreÅ”i potrebe i izrazi težnje klijenta, pa, time, da probudi odreÄenu reakciju i kod posetilaca, odnosno svih onih koji nisu bili neposredni uÄesnici projekta. Da se malo naÅ”alim, koristeÄi frazu jednog mog dragog prijatelja, kolege i vrsnog arhitekte: ānema arhitekture bez izgubljenih kvadrataā ā drugim reÄima, u kreiranju nekog prostora su praznina, pauza, neiskoriÅ”Äena povrÅ”ina ili volumen, akcenat u slobodnom prostoru ā ono Å”to daje karakter.
Koliko je potrebno iskustva da bi se efikasno projektovala aluminijumska konstrukcija? Äije ste savete rado prihvatali tokom rada na projektu?
Aluminijumske fasadne konstrukcije spadaju, danas, u red visokih tehnologija graÄevinarstva, koje podrazumevaju mnoÅ”tvo primenjenih komponenti, kompleksne i zahtevne veze sa ostalim delovima objekta, i, Å”to je najvažnije, presudan uticaj na kvalitet prostora sa aspekta osvetljenosti, mikroklimatskih efekata i estetike. Da bi se te konstrukcije uspeÅ”no projektovale, veoma je važno dobro razumeti baziÄne koncepte svake od konstrukcionih tipologija koje koristimo, a to je moguÄe samo uz permanentnu edukaciju, praÄenje realizacija, uoÄavanje i otklanjanje problema, jednom reÄju ā uz zainteresovanost i neprocenjivo sticanje iskustva.
Na projektu koji je predmet naÅ”eg razgovora o svemu smo se detaljno savetovali sa tehniÄkom podrÅ”kom cenjene kompanije āReynaers Aluminiumā, za Äije sisteme se Investitor odluÄio, kao i sa kolegama iz kompanije āMisalā, koja je bila zadužena za realizaciju svih radova na spoljnoj fasadi objekta.
Iskustvo i jednih i drugih bilo je dragoceno u odabiru optimalnih solucija i konkretizaciji naŔih zamisli.
ZaŔto je ventilisana fasada jedno od najmodernijih reŔenja za postizanje visoke energetske efikasnosti objekta?
MiÅ”ljenja sam da postoje dva zaista dobra konstrukciona koncepta fasadnog zida: jedan je tradicionalni, homogeni, kompaktni zid, a drugi je tzv. āventilisana fasadaā.
Prednosti ventilisane fasade su opÅ”tepoznate, a zasnivaju se na jasnom razgraniÄenju funkcija pojedinih slojeva fasadnog zida.
Na toj Äinjenici je bazirana izuzetna kontrolabilnost i predvidljivost Äitavog sklopa sa aspekta graÄevinske fizike i to ovaj tip fasadnog zida Äini, kako kažete, modernim i u pravilnoj primeni, energetski visoko efikasnim. Razvoj ovog koncepta je, vremenom, doneo ogromna iskustva i Å”iroku paletu primenjivih zavrÅ”nih obloga i potkonstrukcija, termoizolacionih materijala, zidanih ili montažnih ispuna, Å”to, sve skupa, opredeljuje nas arhitekte za njegovu primenu kada god je to moguÄe i opravdano. U ovom sluÄaju, na ventilisanoj fasadi je primenjena zavrÅ”na obloga od fibercementnih āSwisspearlā panela, linija āCaratā.
Koje su osnove konceptualnog reÅ”enja objekta? Od kojih poÄetnih ideja i zahteva se krenulo tokom projektovanja i da li je finalni rezultat ispratio prvobitne ideje ili je pri razradi objekat evoluirao?
Gotovo svaki projekat u nekoj meri evoluira tokom rada na njemu. Ipak, u ovom sluÄaju smo priliÄno brzo, kroz nekoliko iteracija, doÅ”li do koncepta koji je kasnije i sproveden kroz tehniÄku dokumentaciju i realizaciju. A ta konceptualna postavka, u ovom sluÄaju, podrazumevala je jednostavni, svedeni paralelopipedni volumen, sa dvobrodnom unutraÅ”njom organizacijom prostora, pri Äemu jedan brod predstavlja ulazni hol i showroom, formiran u punoj visini objekta, dok su u drugom, u galerijskom sistemu, smeÅ”tene kancelarije razliÄitih službi kompanije.
Drugi važan element koncepta je orijentacija ulaza i glavne fasade ka unutraÅ”njosti kompleksa, nekoj vrsti unutraÅ”njeg trga koji formiraju objekti kompanije, a ne ka spolja (obodnim saobraÄajnicama), kako je to uobiÄajeno u urbanoj sredini. Razlog tome leži u Äinjenici da je objekat projektovan u industrijskoj zoni i svi posetioci dolaze namenski, kroz kontrolisanu kapiju, i tek po ulasku u kompleks ostvaruju perceptivni odnos prema objektu, poziciji ulaza, onome Å”to se nazire kroz glavnu zastakljenu fasadu i tome sliÄno.
Glavna fasada je u celosti zastakljen u sistemu zid-zavese kompanije Reynaers Aluminium.Zbog Äega je važna podrÅ”ka tehniÄkih lica kompanije koja dobavlja sisteme za projekat?
Koliko god da imamo nakupljenog iskustva iza sebe, ipak skoro svaki novi projekat otvara i neka nova tehniÄka pitanja i dileme. U traganju za optimalnim odgovorima na ta pitanja, veoma je važno skratiti vreme i dobiti potpuno pouzdane informacije i uputstva.
Sem reÅ”avanja koncepta zastakljene konstrukcije i razrade bitnih detalja, tu je, naravno, i budžetska optimizacija Äitavog tog znaÄajnog segmenta projekta, koja je od ogromnog znaÄaja i za projektanta i za investitora. U svim ovim segmentima, od kolega iz kompanije āReynaers Aluminiumā dobili smo nesebiÄnu i potpunu podrÅ”ku, na Äemu smo im istinski zahvalni.
Na koji naÄin je Reynaers Aluminium staklena zid-zavesa ispratila zahtevani vizuelni efekat u okviru enterijera i reÅ”enja fasade, kao i ostale zastakljene povrÅ”ine i otvore? Koji je znaÄaj dizajna profila staklenih povrÅ”ina i njihov odnos sa prostorom i ostalim implementiranim elementima i materijalima objekta?
Zid-zavesa na celoj povrÅ”ini glavne fasade svakako je jedan od osnovnih motiva Äitavog projekta. PovrÅ”ine pojedinih staklenih polja su relativno velike, a profili primenjenog aluminijumskog sistema vrlo elegantni, tako da je uspeÅ”no postignut željeni efekat fasade kao transparentne opne izmeÄu spoljaÅ”njeg i unutraÅ”njeg prostora.
DoreÄenost dizajna savremenih aluminijumskih sistema, poput onih od Reynaers Aluminiuma koje smo ovde primenili, zaista je impresivna, od gotovih sistemskih reÅ”enja za bezbroj moguÄih situacija, preko izuzetne statike koja omoguÄava veoma kompaktne dimenzije profila, pa do besprekornog oblikovanja i zavrÅ”ne obrade samih profila i drugih komponenti sistema.
Na koji naÄin se postigla povezanost funkcije objekta sa oblikovanjem i materijalizacijom fasade?
Jedna od naŔih ideja bila je da zastakljene fasadne povrŔine neposredno i iskreno odražavaju prirodu funkcionalnog sadržaja koji se iza njih nalazi, Ŕto je stara tema moderne arhitekture.
Ulazni hol (showroom) je, svojom āstaklenom stenomā, orijentisan prema pristupnom platou, uspostavljajuÄi direktnu vizuelnu komunikaciju u oba smera, otkrivajuÄi sadržaj unutraÅ”njeg prostora posmatraÄima koji se nalaze spolja, ārastvarajuÄiā granicu izmeÄu āspoljaā i āunutraā i propuÅ”tajuÄi obilje svetla u unutraÅ”nji trovisinski prostor.
Strane objekta, pak, koje su orijentisane ka obodnim saobraÄajnicama su āpunogā, introvertnijeg karaktera, obložene fibercementnim panelima, sa karakteristiÄnim horizontalnim prozorskim trakama, Å”to nepogreÅ”ivo upuÄuje na kancelarijsku funkciju prostora.
Poruka kolegama nakon procesa realizacije o odlukama, doslednosti, kao i kompromisima, na koji naÄin su reÅ”eni, gde jesu a gde nisu bili moguÄi, da bi objekat bio uspeÅ”no zavrÅ”en?
Jedna od specifiÄnosti ovog projekta je da su odluke, u najveÄem broju sluÄajeva, donoÅ”ene zaista blagovremeno, a onda se i doslednost podrazumevala, kao i odsustvo potrebe za znaÄajnim kompromisima.
Da bi to bilo moguÄe, da bismo neželjene kompromise sveli na minimum, mislim da je kljuÄna permanentna komunikacija, pre svega sa klijentom, a zatim i sa svim ostalim uÄesnicima u projektu.
Kako ste doneli odluku po pitanju odabira adekvatnog stakla za fasadu i zbog Äega je doneta odluka da se ugradi staklo sa solarnim faktorom?
Sticajem kontekstualnih okolnosti, glavna zastakljena fasada orijentisana je ka jugozapadu, Å”to je, u letnjem režimu, najnepovoljnija orijentacija. Stoga je trebalo odabrati staklo koje Äe propustiti najveÄi moguÄi procenat vidljivog spektra, a istovremeno blokirati preteranu infiltraciju toplotnog zraÄenja.
Pri tome, želeli smo staklo sa niskom refleksijom, neutralne pojavnosti i sa podjednako dobrim, niskoemisivnim ponaÅ”anjem u zimskom režimu. Sve ove željene karakteristike ostvarene su primenom vrhunskog, visokoselektivnog troslojnog staklo paketa kompanije āGuardianā, iz njihove āSuper Neutralā linije.
Dodatnu kontrolu sunÄevog zraÄenja obezbedili smo primenom elemenata za zasenÄenje, izvedenih od istegnutog metala (proizvod kompanije āMetal tehnologijaā), koji redukuju direktnu izloženost zastakljene povrÅ”ine suncu.
Kako ste kroz projekat doprineli ukupnoj uÅ”tedi elektriÄne energije?
ZahvaljujuÄi veoma dobroj termiÄkoj izolovanosti objekata, ukupni toplotni gubici (zimi) i dobici (leti) su srazmerno mali, pa je, veÄ samim tim, potreba za energentima u startu smanjena. Kao izvor toplote odabran je sistem toplotne pumpe vazduhāvoda, visoke energetske efikasnosti, Äime je koliÄina elektriÄne energije koja se angažuje za proizvodnju toplote ā svedena na minimum. Usput je u Äitavom objektu osmiÅ”ljen sistem prirodne ventilacije, tako da su vazduÅ”ni sistemi prinudne ventilacije sprovedeni samo lokalno, gde je bilo neophodno.
Pored pomenutih termotehniÄkih reÅ”enja, dobrom prirodnom osvetljenoÅ”Äu redukovana je i potreba za veÅ”taÄkim osvetljenjem. Na kraju, objekat ima integrisan i izvestan nivo automatizacije, koji dodatno doprinosi uÅ”tedama energije.
Vodili ste raÄuna i o orijentaciji samog objekta. Koja je polazna taÄka i kako se pravilno orijentiÅ”e objekat?
Položaj ovog objekta na parceli i njegova orijentacija bili su uslovljeni veÄ zateÄenim objektima (halama) u okviru kompleksa, položajem ulaza u kompleks, kao i pomenutom opravdanom željom investitora da se ulazni motiv i glavna fasada orijentiÅ”u ka unutraÅ”njosti bloka. To je, meÄutim, znaÄilo da Äe zastakljena fasada biti relativno nepovoljno orijentisana, bar kada je letnji režim u pitanju. Tu se negde nalazi i polaziÅ”te za dalje razmatranje reÅ”enja ā na koje naÄine zadržati i maksimalno iskoristiti sve pozitivne konotacije usvojene (i uslovljene) orijentacije, a kako odgovoriti na one nepoželjne, potencijalno negativne. U sluÄaju ovakve, jugozapadne ekspozicije velike staklene povrÅ”ine, morate, kako smo napred rekli, odabrati adekvatno staklo i predvideti, shodno potrebi, dodatne sisteme za kontrolu sunÄevog zraÄenja.
Koji je VaÅ” liÄni utisak o ovom projektu i po Äemu Äete ga pamtiti najviÅ”e?
Rekao bih da je objekat izveden sa, za naÅ”e prilike, sasvim nestandardnom pedantnoÅ”Äu u poÅ”tovanju projekta, Å”to je, pre svega, zasluga investitora. Bila nam je zaista Äast i zadovoljstvo da radimo za g. Mikavicu i jednu tako uzornu srpsku kompaniju kao Å”to je āDrina plastika 86ā, Äiji razvoj od malog porodiÄnog biznisa do onoga Å”to ona danas predstavlja u svetu proizvoda od plastike i preduzetniÅ”tva uopÅ”te ā zaista fascinira.
UpoznavŔi bolje naŔe klijente kroz rad na ovom projektu, nemamo nikakvu dilemu zaŔto rezultat nije ni mogao da izostane.
Å ta nam sprema Atelje Vladislav Lalicki i na Äemu radi trenutno?
U realizaciji nam se nalazi Muzej Sv. vladike Nikolaja ŽiÄkog i Ohridskog u manastiru LeliÄ kod Valjeva i priliÄno smo tome posveÄeni. Iako ne tako velike povrÅ”ine, niti preterano komplikovanog programskog sadržaja, objekat je priliÄno zahtevan i iziskuje ozbiljno praÄenje, posebno na nivou detalja.
TakoÄe, sa radoÅ”Äu i nestrpljenjem oÄekujemo poÄetak izgradnje upravne zgrade kompanije āBeorolā, projekat koji smo radili partnerski sa PeÄom MilutinoviÄem i kolegama iz āMapa architectsā. Sem ovih, za nas znaÄajnih realizacija, na stolu nam se trenutno nalazi nekoliko novih zadataka, od onih āstandardnijegā tipa (stambene zgrade), pa do nekih novih projekata za SPC, Å”to je, svakako, specifiÄna āniÅ”aā u naÅ”em radu.
Za viŔe informacija o sistemima kompanije REYNAERS ALUMINIUM SRBIJA kontaktirajte: www.reynaers.rs