Connect with us
Arhitektura

#intervju: Od studija do priznatih projekata – Alterno Inc.

Za časopis ā€žgrenef – građevinarstvo & energetska efikasnostā€ govore Đorđe Kitić i DuÅ”an Nikolić, arhitekte, Alterno Inc.

Iz danaŔnje perspektive posmatrano Alterno je doŔao kao posledica deljenja temeljnih životnih i profesionalnih vrednosti tada dva mlada čoveka bez velikog životnog a joŔ manjeg profesionalnog iskustva.

Đorđe Kitić i DuÅ”an Nikolić, dvojica renomiranih arhitekata iz NiÅ”a, već viÅ”e od decenije uspeÅ”no vode zajednički biro Alterno Inc., a njihovi projekti su zaista drugačiji i prosto ostavljaju bez daha. Obojica su diplomirali 2004. godine na Građevinsko-arhitektonskom fakultetu u NiÅ”u, gde su započeli svoj put ka profesionalnom uspehu. Za vreme studija i odmah po diplomiranju, zajedno sa arhitektom Aleksandrom Milojkovićem rade u, najpre neformalnoj, a potom i u formalnoj Garage architect group. Njihov samostalni put počinje 2007. godine, kada formiraju Alterno Inc., biro koji se bavi arhitekturom, enterijerom, urbanizmom i dizajnom. Alterno Inc. se brzo razvija i izdvaja na arhitektonskoj sceni i to ne samo u NiÅ”u već i Å”ire, Å”to je potvrđeno brojnim nagradama na izložbama i arhitektonskim konkursima, uključujući veliku nagradu Trijenala arhitekture i priznanje Salona arhitekture.

Đorđe Kitić, rođen 1977. godine, prepoznat je po svojoj filozofiji da ne postoji velika i mala arhitektura, već samo dobra i loÅ”a. Njegov pragmatičan, ali istovremeno kreativan pristup radu omogućava mu da svakom projektu pristupa s jednakim entuzijazmom i posvećenoŔću.

DuÅ”an Nikolić, rođen 1978. godine, svoju strast prema arhitekturi razvijao je i kao saradnik na fakultetu na predmetima Osnovi projektovanja, Projektovanje javnih objekata i Projektovanje stambenih objekata. Njegovo bogato iskustvo u edukaciji i praksi posebno doprinosi u radu sa mlađim članovima ovoga tima.

Obojica su aktivni članovi DruÅ”tva arhitekata NiÅ”a i Inženjerske komore Srbije, gde kontinuirano doprinose razvoju struke. Zbog zavidnog rada Alterno Inc. mi smo imali tu čast da ih ugostimo na dvodnevnoj konferenciji i sajmu ArchyEnergy u Novom Sadu gde su bili jedni od omiljenih panelista publike. Skromni, dostupni, otvoreni i pozitivni ovaj Å”armantni dvojac iz NiÅ”a će nam otkriti detalje o svojim počecima, izazovima i dostignućima, kao i viziju za budućnost arhitekture u NiÅ”u i Srbiji.

Gospodine Kitiću i gospodine Nikoliću, možete li nam reći kako je doÅ”lo do osnivanja Alterno Inc 2007. godine i Å”ta vas je motivisalo da zajedno krenete u ovu avanturu?

Đ.K.

Iz danaÅ”nje perspektive posmatrano Alterno je doÅ”ao kao posledica deljenja temeljnih životnih i profesionalnih vrednosti tada dva mlada čoveka bez velikog životnog a joÅ” manjeg profesionalnog iskustva. Međutim, ono Å”to je od samog starta karakterisalo taj mladi dvojac je njihova snažna tadaÅ”nja vizija Å”ta oni i njihov biro neće biti, čime se neće baviti i na Å”ta nikada neće pristati.

Čvrsto držeći se postavljene vizije, danas, mi sa ponosom možemo reći da je priča zvana Alterno ispunila ne samo svu profesionalnu viziju te dvojice mladih arhitekata, već ih je njenim načelima učinila boljim osobama. Iako to nije bila inicijalna ideja, vremenom je nekako Alterno izrastao u Alter-no; sinonim za postavljenu granicu gde viÅ”e nema alternative, gde se ne pristaje na kompromis.

Peđa, lepo rečeno – avantura. Kao Å”to je rekao Freddy Mercury „Rollercoaster of my life“, i Å”to je najbolje od svega – iskreno se nadam da je ovo do sada samo uvod.

D.N.

U početku je samo jaka reÅ”enost, želja za učenjem i usavrÅ”avanjem kao i ljubav prema arhitekturi, prevagnula i napravila mesto za početak putovanja koje se zove Alterno. I danas nakon toliko godina i puno projekata imam osećaj da smo joÅ” uvek u fazi istraživanja i učenja kroz nove izazove.

Branković Resort, Stara planina, Alterno Inc / arh. Mladen Jovanović

Branković Resort, Stara planina, Alterno Inc / arh. Mladen Jovanović

Vas dvojica se znate sa Građevinsko-arhitektonskog fakulteta u NiÅ”u, a diplomirali ste 2004. godine. Kako ste se upoznali i Å”ta je presudilo da baÅ” vas dvojica postanete partneri u ovom poslu?

Đ.K.

Mislim da nas je najviÅ”e spojila pasionirana želja da u ovoj industriji gradimo sopstveni stil koji neće uvek ići utabanim stazama, već će neretko birati i pravac koji se ne podudara sa očekivanjima zajednice. Kada od prvog dana u nekom vidite etičku i stručnu podudarnost sa sopstvenim vrednostima, onda nekako Alterno svima nama viÅ”e dođe kao logička posledica, a manje kao željeni cilj. Verovatno činjenica da smo u potpunosti različiti u svakom pogledu omogućava da se lepo dopunjujemo, jedan drugome otvaramo vidike na suprotne strane i sve to nam omogućava da trajemo toliko dugo.

D.N.

Kao Å”to se sve dobro Å”to se u životu desi bez pritisaka i na silu, tako je i formiranje Alterna proizaÅ”lo prvenstveno iz druženja i zajedničkog rada na studijama. Potpuno prirodno i bez nekog posebnog osećaja da ćemo formirati studio koji će nakon nekog perioda izrasti u ono Å”to je danas.

Alterno Inc. deluje u sferi arhitekture, enterijera, urbanizma i dizajna. Koje projekte smatrate najznačajnijima za vaÅ”u karijeru i zaÅ”to? Veliki broj vaÅ”ih projekata je nagrađen. Kako su nagrade uticale na vaÅ” dalji rad i reputaciju?

Đ.K.

Iako bi na ovakva pitanja najprihvatljivije bilo reći da su svi projekti jednake važnosti, u duhu prethodnog Alter-no moram da naglasim da postoji projekat koji je nenametljivo profilisao naÅ”u karijeru, a sam sebe izdvojio po stepenu naÅ”e lične involviranosti, vremenu sazrevanja i razrade ideje, pa sve do njegove realizacije.

Bez obzira na to Å”to je u poslednjih petnaestak godina bilo i većih i kompleksnijih projekata, impakt koji je projekat ā€žPlaninaā€ ostavio na sve nas, obeležio je ne samo deo naÅ”e karijere, već i života. RazmiÅ”ljajući o ā€žPlaniniā€ često prolazimo kroz unutraÅ”nji misaoni konflikt: od toga da je prerano reći da je markirao naÅ”e karijere, do toga da se jedan deo, onaj sebičniji koji postoji u svakom, potajno nada da se viÅ”e neće pojaviti neka nova ā€žPlaninaā€ koja će zaseniti onu izvornu.

Imamo tu sreću da je veliki broj projekata izveden i mali je broj njih koji su ostali papirna arhitektura. Neki od njih su prepoznati kao arhitektonska vrednost na smotrama arhitekture u svetu i kod nas. Nagrade, i to dobijene od strane kolega, samo potvrđuju da smo, uglavnom, na pravom putu.

D.N.

Moraću da se složim sa Đorđem vezano za projekte. Bilo je daleko većih i kompleksnijih projekata koji su izvedeni i koji formiraju neku sliku grada, ali razvoj ovog projekta i samo izvođenje je trajalo veoma dugo tako da je i veliki deo naÅ”eg razvoja i formiranja sigurno upisan u te kuće.

Eurolux, Alterno Inc / 3D vizualizacija

Eurolux, Alterno Inc / 3D vizualizacija

Å ta vas inspiriÅ”e i pokreće u radu na različitim poljima arhitekture?

Đ.K.

Sve oko nas, sa naÅ”im odobrenjem ili bez njega, utiče na naÅ”e ponaÅ”anje i daje nam ili crpi energiju. Inspiraciju nalazim u sportu, automobilima, igrama, tehnologiji… Ali po mom miÅ”ljenju, inspiraciju najviÅ”e nalazim u ljudima i životnim situacijama u kojima se nalazim.

Uvek sam voleo da se družim sa pametnijima od sebe i tako kroz svoja i tuđa životna iskustva unapređujem prostore kojima se bavim i pokuÅ”avam da oni odgovore naÅ”im potrebama. Po pravilu, moji najbliži prijatelji nikada nisu iz struke.

D.N.

Inspiracija kao takva je samo mali deo samog procesa. Inicijalna kapisla. Nastavak procesa je po meni veoma bitan. Na njega utiče sve Å”to nas okružuje. Sam prostor i lokacija gde će kuća biti postavljena uvek odiÅ”e specifičnom energijom koja neosporno utiče na sve. Naravno, način života koji vodimo, ljudi sa kojima razmenjujemo iskustva, putovanja, film, pa čak i odmor. Sve to skupljeno u jedan lonac, da se tako izrazim, formira jedno dobro jelo na kraju.

Gospodine Kitiću, rekli ste da ne postoji velika i mala arhitektura, već samo dobra i loÅ”a. Kako definiÅ”ete dobru arhitekturu i Å”ta je čini takvom?

Đ.K.

Dobru arhitekturu ne definiÅ”e budžet, nju ne definiÅ”e prostor na kome je objekat niti njegova dimenzija. Dobru arhitekturu definiÅ”e stepen zadovoljstva korisnika. Kolokvijalno, ukoliko si nasmejan kada boraviÅ” u prostoru – to je dobra arhitektura.

Gospodine Nikoliću, kako je VaÅ”e iskustvo kao saradnika na predmetima na fakultetu uticalo kasnije na VaÅ” pristup projektovanju i radu sa klijentima?

D.N.

Mogu da kažem da je taj deo učenja, rada i stasavanja u neku ruku, gde sam bio u prilici da svakodnevno imam kontakt sa mladim ljudima, interakcija i njihov način razmiŔljanja, pogreŔan ili ispravan nebitno, mi je dosta pomogao da kasnije svakom problemu pristupam iz vise uglova. Ne postoji samo jedan odgovor ili samo jedno reŔenje na postavljeno pitanje.

Dosta radite za strane klijente pa nas zanima koji su najveći izazovi sa kojima se suočavate kada radite na međunarodnim projektima i kako se nosite sa različitim kulturnim i profesionalnim standardima?

D.N.

Svaki klijent je specifičan na svoj način kao i projekat. Ne postoji jedna ista kuća koju smo napravili. Rad sa inostranim klijentima je u tom smislu malo specifičniji. Ne mogu da kažem teži, ali potpuno drugačiji. Njihov način razmiÅ”ljanja, posmatranje i način eksploatacije prostora, donoÅ”enje odluka i sama filozofija života. Standard, kvalitet materijala, tehnologija sve je to na malo viÅ”em nivou nego kod nas, ali je suÅ”tina na kraju ista. I ovde i u inostranstvu bez dobre ideje i koncepta nema dobre arhitekture.

Kakva je vaÅ”a vizija budućnosti arhitekture u Srbiji, posebno u kontekstu NiÅ”a, i kako vidite ulogu Alterno Inc. u toj budućnosti? Å ta je ono Å”to vam se ne dopada i Å”ta nikako nismo smeli dozvoliti da nam se desi?

Đ.K.

Pre svega, arhitekturu ne možemo posmatrati kao nezavisnu celinu u odnosu na celokupno druÅ”tvo. Tako je i budućnost naÅ”e arhitekture neraskidivo vezana za budućnost druÅ”tva. U Srbiji pre svega decentralizacijom možemo reÅ”iti ravnomerniju zastupljenost dobre arhitekture Å”to je u interesu svih nas. Nacionalna arhitektonska strategija je prvi korak ka definisanju pravca u kome će se kretati arhitektura u Srbiji.

Veće nadležnosti lokalnih druÅ”tava arhitekata, u kontekstu NiÅ”a i ostalih gradova, i njihova integracija u proces odlučivanja lokalnih samouprava će pomoći i podići kvalitet budućih projekata. U okviru planova moramo predvideti javne, kulturne i rekreativne sadržaje kao obavezan deo i uslov za bilo koju vrstu stambene gradnje. Ne smemo dozvoliti nekontrolisanu količinu stambene gradnje, a to je ono Å”to se upravo deÅ”ava u mom gradu.

D.N.

Potpuno se slažem. Decentralizacijom ćemo dobiti ravnomernije razvijeno druÅ”tvo gde se otvaraju mogućnosti za razvoj na svim planovima, ne samo u delu građevine. Ali i podizanje svesti građana je vrlo bitno.

Da javni prostor posmatraju kao svoj a ne tuđi. Da nam svima bude bitno kakva je zgrada, fasada, ograda i u susednoj ulici ili drugom delu grada. Svedoci smo ekspanzije gradnje koja u nekim slučajevima deluje pomalo stihijski. Upravo zbog toga je bitno raditi na dugoročnim planovima koji će biti nezavisni od druÅ”tvenih tranzicija i promena.

NiÅ” se dosta gradi u poslednje vreme, a nas zanima stepen edukacije vaÅ”ih kljenata i koliko su upućeni u nove i energetski efikasne materijale i sisteme, kao i na koji način vaÅ”a arhitektonska edukacija i iskustvo utiču na sposobnost da klijentima objasnite važnost fleksibilnosti unutraÅ”njeg prostora?

Đ.K.

Odnos između klijenata i naÅ”eg biroa smo uvek posmatrali kroz prizmu dugoročne saradnje a ne kao trenutni zadatak. Taj odnos prepoznamo i klijenti i mi već na prvih nekoliko sastanaka, tako da se saradnja pretvori u neÅ”to Å”to prevazilazi poslovni odnos ili se prekine već na početku. Imali smo sreću da od ljudi sa kojima sarađujemo naučimo puno, a nadam se i oni od nas. Kroz taj odnos, iskustvo i istraživanje međusobno smo nadogradili naÅ”e znanje i uzajamno podigli nivo svesti shvativÅ”i da energetska efikasnost i efikasnost materijala i sistema dugoročno svima donosi benefite. Iako se u prvi mah čini da je energetska efikasnost ograničavajući faktor, na duže staze predstavlja mehanizam koji se razvija tokom koriŔćenja objekta i time dodaje joÅ” jednu parametarsku dimenziju koju usavrÅ”avamo tokom koriŔćenja objekta. Najbitnije je sa klijentom doći do jasnog projektnog zadatka, koji je formiran na osnovu planova klijenta i naÅ”eg iskustva i znanja kao i predviđanja Å”ta se sa prostorom može desiti u budućnosti.

D.N.

Svaki novi projekat donosi priliku da nadogradimo znanja i iskustva iz prethodnog. Sve je to proces učenja i donoŔenja nekih novih zaključaka i odluka. Svakodnevno pomeranje granica kvaliteta. I to važi za sve aspekte projektovanja kako za funkciju, oblikovnost, tako i za materijale, konstrukciju i energetiku.

Ulica Cara DuŔana, Alterno Inc / 3D vizualizacija

Ulica Cara DuŔana, Alterno Inc / 3D vizualizacija

Gospodine Kitiću, možete li nam objasniti zaÅ”to smatrate da kuća ne treba da bude ā€žza sva vremenaā€œ i kako ta filozofija utiče na vaÅ” pristup projektovanju?

Đ.K.

Životne prilike, poslovne mogućnosti kao i stanje svesti čoveka nisu definisane i nisu nepromenjive tokom celog života. I to je normalan tok. Fleksibilnost i promenjivost životnog puta je neÅ”to Å”to definitivno prevazilazi granice fleksibilnosti prostora namenjenih naÅ”em životu, radu, odmoru… Kuća, ukoliko je posmatramo kao habitat, je definitvno stvar koja odgovara samo trenutnim potrebama korisnika, ili potrebama u bliskoj budućnosti, i to za mali broj ljudi čije su potrebe usklađene sa mogućnostima.

NaÅ”e mesto življenja, za koje smo u početku mislili da savrÅ”eno odgovara svemu o čemu smo sanjali, je u stvari puno kompromisa i mi nismo, i niko nikada neće uspeti u tome da napravi mesto koje će odgovarati potrebama celog života i života posle nas. PovrÅ”ina će biti premala ili prevelika tokom koriŔćenja objekta, biće previÅ”e ili premalo svetlosti, tehnoloÅ”ki će zastariti, poslovni rezultati se poboljÅ”avaju i traže promenu prostora… Jednostavno, ma koliko fleksibilna kuća bila, nemoguće je da odgovori životnom toku i promenama koje se deÅ”avaju u i oko nas. Promena korisnika može produžiti vek objektu ali neminovnost je smanjenje procenta odgovora na promene. S’ tim u vezi, čvrsto stojim na stanoviÅ”tu da kuće treba graditi tako da se mogu lako sruÅ”iti i joÅ” lakÅ”e graditi i upravo u tome vidim neograničenu primenu novih ekoloÅ”kih materijala uz potpunu primenu održive, cirkularne gradnje. Naravno, određeni objekti specifičnih vrednosti ostaju da svedoče o proÅ”lim vremenima a nečija upotrebna vrednost je vanvremenska…

Nekada je zaista teŔko održati kreativnost i inovativnost u projektima kada morate raditi unutar strogo definisanih rokova i jasno definisanih ideja od strane klijenata. Kako se postavljate u ovakvim situacijama?

Đ.K.

Naprotiv, strogo definisane smernice od strane klijenata koje se tiču tehnologije objekta i tokova unutar i oko objekta, pa čak i oblikovne ideje koje su u skladu sa naÅ”im razmiÅ”ljanjima mogu nam samo pomoći i skratiti vreme procesa projektovanja. Naravno, neki rokovi nisu realni ali se i tu mogu naći kompromisi kroz segmentirano projektovanje i realno sagledavanje opravdanosti zahteva klijenata. Moj pogled je sledeći: Svuda u svetu se projektuje 2 godine, a gradi 6 meseci, u Srbiji se projektuje 15 dana a gradi 6 godina. U tome vidim mogućnost skraćenja ukupnog vremena potrebnog za potpunu realizaciju projekta, paradoksalno kroz produžetak procesa projektovanja.

D.N.

Začetak projektovanja, ideja, koncept, prva linija su elementi na koje čovek ne može da stavi rok, ali generalno kao Å”to Đorđe kaže, kada klijent jasno definiÅ”e svoje zahteve i prostor u kom će objekat biti, sve ide mnogo lakÅ”e. Rokovi, smernice nisu granice već putokaz u kom pravcu treba da se ide. Neko će reci to nam ne ostavlja mnogo mesta za rad, ali naprotiv.

Spomenuli ste mi da nesvesno sakupljate inspiraciju iz različitih aspekata života. Možete li podeliti konkretan primer kako ste neku ideju iz prirode, sporta ili automobilizma pretočili u arhitektonsko reŔenje?

Đ.K.

Objasniću proces stvaranja, mislim da će tako biti lakÅ”e odgovoriti na pitanje. Pre svega, novi projekat ne predstavlja novi problem već novu mogućnost za napredovanje, učenje i pronalazak novog. Skoro uvek imam utisak da sam već razmiÅ”ljao na temu novog i onda shvatim da u stvari analogiju vidim u stvarima nevezanim za arhitekturu. Dok sam se bavio koÅ”arkom, bila mi je smeÅ”na analogija kretanja ćiriličnog G u tetrisu sa postavljanjem napada (cit. Kimi Bogojević) a onda sam bezbroj situacija prepoznao i u procesu projektovanja i gradnje. Okupljanje ekipe u vreme timeout-a na malom prostoru i njihov brzi dogovor su inspirisali bezbroj stolova za druÅ”tvo koji su sastavni deo skoro svih naÅ”ih enterijera (Retro bar, Pekara Branković, Take Square, Hotel Ambasador…).

Nakon početka rada na novom projektu, volim posle nekoliko dana da sve ostavim, otputujem negde, bavim se nečim drugim ali, paralelno, na granici podsvesti sve vreme razmiÅ”ljam o projektu, procesima, korisnicima, materijalima… I baÅ” mi se nekako sviđa da automobile ubacim, neki će reći, gde im mesto nije – npr. u kuhinju. Ranije sam čak i na autootpadima sakupljao sediÅ”ta i delove koji se i danas koriste u nekim objektima. Takođe, veliku zahvalnost dugujem maÅ”ti tvoraca kompjuterskih igara na koju se neretko nadovezujem.
Možda i najbitniji deo razrade se odnosi na to da projekat prepustite kolegama iz biroa jer ā€žÄist mozakā€œ bolje vidi i za kratko prepozna neÅ”to Å”to vam je bilo pred nosom. Timski rad je od neprocenjive važnosti u naÅ”em birou.

D.N.

Proces projektovanja nikad ne prestaje. Da li radim na novom projektu, ili razmiÅ”ljam o tekućem ili nekom imaginarnom, uvek postoji određen tok misli koji povezuje sve s čim se u toku dana dođe u dodir. Da li je to neki film, pesma, dobar ručak ili lepo vino. Vožnja Vespom, ili promena scenografije kroz putovanje. U svakom slučaju prilikom projektovanja i generisanja nekog budućeg prostora uvek pokuÅ”avam da stavim sebe u taj prostor i pretpostavim na koji sve način bi mogao da se koristi. Da li je to odnos svetla i senke, punog i praznog, boje, teksture, oblikaā€¦ sve ono Å”to možda i ne vidimo kad uđemo u prostor, a podsvesno osetimo. Sve to dolazi iz konstantnog vraćanja istom problemu i ne prestaje kad se izađe iz biroa. Naprotiv.

Hotel Royal putnik, Alterno Inc / foto: arh. Mladen Jovanović

Hotel Royal putnik, Alterno Inc / foto: arh. Mladen Jovanović

Ko su domaće arhitekte kojima se divite i zaÅ”to?

Đ.K.

Imam par ā€žmojihā€œ i to možda iz razloga nevezanih toliko za arhitekturu. Arhitekta, po meni, nije samo čovek koji planira, dizajnira i nadgleda izvođenje objekata, ili po etimologiji glavni graditelj. On je mnogo viÅ”e od toga, DuÅ”an bi rekao renesansna ličnost a ja to vidim kao primer drugima u svim sferama njegovog života, u arhitekturi i van nje. Nekako srpsku arhitekturu zadnjih 30-ak godina povezujem s arh. Branislavom Mitrovićem i njegovom zgradom kompanije Zepter (autor sa arh. Vasilijem Milunovićem).

U to vreme, na početku studija, sredinom 90-tih, moj otac me zove iz dnevne sobe i kaže hitno dolazi da vidiÅ” zgradu na tv-u. Tada nije bilo vraćanja programa ali sam na sekund video neÅ”to Å”to mi je ostalo urezano u pamćenju za ceo život. Ovo mora da se vidi, sednem sutra u svoj Renault 4 i pravac Beograd. Ta zgrada mi je ulila veru u to da arhitektura postoji i kod nas. Opasan je i Laza Kuzmanov, nekako ima neki romantični pristup arhitekturi počev od organizacije posla do odnosa sa klijentima i mlađim kolegama, Å”to se negde i provlači kroz njegove objekte. Mlađene bih spominjao, posle neću moći da živim od njih šŸ™‚

D.N.

Nadovezaću se, mislim da je odgovornost arhitekte kao graditelja mnogo veća od one pravne i stručne koja je zakonom propisana. Arhitekta je načinom na koji menja lice grada i životnog prostora odgovoran za formiranje ukusa, stava, ponaÅ”anja, rada, odmaranja i na kraju i zabave ljudi koji su korisnici tog prostora. Kao mlađi smo se divili starijim kolegama sa domaće i naravno svetske scene. Neću isticati pojedince, ali mogu da kažem da mi je drago da sam sa pojedinim kolegama koje cenim postao i dobar prijatelj.

Ulica Oblačića Rada, Alterno Inc / foto: arh. Mladen Jovanović

Ulica Oblačića Rada, Alterno Inc / foto: arh. Mladen Jovanović

Rekli ste mi da je ā€žgrenefā€œ vaÅ” omiljeni domaći časopis i da ga čitate redovno. Koliko je ovakvo izdanje bitno za vaÅ”u zajednicu?

Đ.K.

Značaj ā€žgrenefā€œ-a se ogleda ne samo u promociji arhitekture i zelene gradnje. On se jasno pozicionirao na mapi stručnih časopisa u regionu i veliko je zadovoljstvo kada takav časopis prepozna naÅ” rad i objavi intervju sa nama.

D.N.

Svaki časopis koji reÅ”io da objavi intervju sa nama je vrlo ozbiljan časopis ā€žahahahahahaahā€. Å alu na stranu od velikog značaja je da u Srbiji postoji časopis ovog tipa. Ne samo za nas kao stručnu javnost već i za ostale zainteresovane čitaoce pa cak i investitore, koji možda nemaju drugu mogućnost da se informiÅ”u i saznaju o trendovima i novim tehnologijama u gradnji.

Bili ste panelisti na nedavno održanoj konferenciji ArchyEnergy 2024, a komentari su da je vaÅ” panel bio opuÅ”ten i da je razgovor izgledao kao da ste sedeli kod vas u Alternu sa ostatkom panelista. Kako je vama izgledao ovaj događaj i koliko je važan za Novi Sad i da li mislite da NiÅ”u nedostaju slične manifestacije?

Đ.K. D.N.

NaÅ”a životna filozofija je da je sve igra. Kad se kaže odaberi profesiju koju voliÅ” i nećeÅ” raditi ni jedan dan u životu, a uz to nas i plaćaju za to ā€žhahahahaā€, i mislimo da tu nema mesta kalkulaciji već da svako od nas treba da se prikaže onakvim kakav u suÅ”tini jeste.

Arhitektura u suÅ”tini treba da bude igra. Da Å”to duže pokuÅ”amo da zadržimo dete u sebi koje je i inicijalni graditelj naÅ”eg karaktera i osobe koja smo postali. Mi smo pokuÅ”ali da budemo to Å”to jesmo pred brojnom stručnom javnosti koja se okupila u Novom Sadu, da u opuÅ”tenoj atmosferi koju ste kreirali pokuÅ”amo da odgovorimo na bitna pitanja za budućnost arhitekture kod nas. Novi Sad je, kao i uvek, bio domaćin za poželeti. Stručna javnost Novog Sada je uveliko formirana, pred njom nema foliranja i nadam se da smo opravdali vaÅ”a očekivanja.

Novi Sad je uspeo da se odupre filozofiji palanke, Å”to u slučaju NiÅ”a nije tako i moramo na sve načine da se potrudimo da vas pobedimo i vratimo staru utakmicu koja je godinama postojala između naÅ”a dva prelepa grada. BaÅ” kao Å”to je postojao zdravi rivalitet između Vojvodine i Radničkog. Ako vas ne pobedimo, bar da vam se pridružimo u sličnom tretiranju arhitekture i ostalih aspekata života.