Za Äasopis āgrenef – graÄevinarstvo & energetska efikasnostā govori Jugoslav JanjiÄ, d.i.a. D/A Dizajn arhitektura.
Kroz priÄu g. JanjiÄa, āgrenefā ima priliku da zaviri u svet koji nadilazi materijalno – svet inspiracije, kreativnosti i poÅ”tovanja prema arhitektonskoj baÅ”tini, a koji ovom prilikom delimo sa vama, naÅ”im Äitaocima. Ovaj neponovljivi intervju s Jugoslavom JanjiÄem je dragocen izvor mudrosti i inspiracije za sve vas koji težite razumevanju i oplemenjivanju sveta arhitekture.
Gospodin Jugoslav JanjiÄ nije samo arhitekta, veÄ i oliÄenje posveÄenosti, strasti i dubokog poÅ”tovanja prema arhitekturi, sa 27 godina iskustva voÄenja uspeÅ”nog projektnog biroa Dizajn arhitektura u partnerstvu sa arh. NebojÅ”om JeremiÄem i skoro 40 godina rada. Urednik Äasopisa āgrenefā, Predrag RaÄen, uspeo je dogovoriti susret s ovim izuzetnim arhitektom, Äije reÄi su pretoÄene u izuzetnu mudrost i inspiraciju za sve nas.
Tokom Äetiri sata ispunjenih razgovorom, JanjiÄ je otkrio svoju suÅ”tinsku dobru duÅ”u, struÄnost i izuzetno poÅ”tovanje prema kolegama, oplemenjujuÄi ne samo arhitektonsku scenu, veÄ i sve nas koji smo do sada imali priliku Äuti njegove reÄi. S ponosom i setom u glasu delio je svoja iskustva, projekte i priÄu o saradnicima, isijavajuÄi sjaj u oÄima dok je prenosio svoju strast prema arhitekturi. Razgovor s JanjiÄem nije samo intervju, veÄ prilika za oplemenjivanje duÅ”e i sagledavanje sveta arhitekture kroz oÄi jednog od najuzviÅ”enijih struÄnjaka u oblasti.
Kroz ovaj intervju imate privilegiju da Äujete istinske dragocenosti od jedinstvenog Jugoslava JanjiÄa, Äoveka Äije reÄi ne samo da obogaÄuju veÄ i transformiÅ”u. Svaki trenutak proveden u razgovoru s ovim arhitektom je poput dubokog urona u svet arhitekture, obogaÄen saznanjem, iskustvom i dubokim poÅ”tovanjem prema profesiji. JanjiÄeva strast prema arhitekturi je zarazna, a njegova posveÄenost i poÅ”tovanje prema kolegama su osnovni stubovi na kojima poÄiva njegovo izuzetno delovanje u ovoj oblasti.
RoÄeni ste u PriÅ”tini, a zavrÅ”ili ste osnovnu i srednju Å”kolu u Zrenjaninu. Odakle, ustvari, potiÄu koreni VaÅ”e porodice?
RoÄen sam 11. jula 1960. godine u PriÅ”tini, godinu i Äetiri meseca nakon Å”to je moja sestra Jasmina ugledala svet. NaÅ”i roditelji otac Jovan i Jelena (roÄ. RadosavljeviÄ) su diplomirali književnost na FiloloÅ”kom fakultetu Beogradskog univerziteta. Nakon zavrÅ”enih studija su dobili posao u priÅ”tinskoj gimnaziji. VeÄ 1962. god. smo se preselili u Vojvodinu. Moja sestra i ja smo zavrÅ”ili osnovnu Å”kolu i gimnaziju u Zrenjaninu.
Po oÄevoj liniji smo poreklom iz istoÄne Hercegovine. Moj deda Pero JanjiÄ i baka Mara (roÄ. Jahura) su doÅ”li iz Hercegovine (Ubosko i Obzi ) 20-ih godina proÅ”log veka, nakon prvog svetskog rata, u Vojvoda Stepu, mesto u Banatu koje se nalazi u blizini granice sa Rumunijom. Ponosan sam Å”to smo kao porodica održali kontinuitet i vezu sa naÅ”om Hercegovinom.
VaÅ” deda po majci, ÄorÄe RadosavljeviÄ je projektovao zgradu pozoriÅ”ta u Å apcu pa je arhitektura u VaÅ”im genima. Sa druge strane, VaÅ” deda po ocu, Pero JanjiÄ, Vam je savetovao da zavrÅ”ite pravo, kao najsigurniju profesionalnu opciju. Malo ljudi zna da je VaÅ”a sestra Jasmina ākrivacā Å”to branÅ”a ima Jugoslava JanjiÄa?
MajÄina porodica vodi poreklo iz Banata i Srema. Moj deda po majÄinoj liniji je bio ovlaÅ”Äeni projektant i graditelj – neimar ÄorÄe RadosavljeviÄ, po ocu Srbin, a po majci Nemac. Projektovao je i sagradio āÅ abaÄko pozoriÅ”teā, rekonstrukciju Å”abaÄke Saborne Crkve koja je bila teÅ”ko oÅ”teÄena u prvom svetskom ratu, āÅ abaÄku tržnicuā, kuÄu slikara Stojana ÄaliÄa i druge objekte. Baka po majÄinoj liniji je poreklom iz Å ida iz porodice RajiÄ. Moja majka Jelena je nasledila od svoga oca ÄorÄa talenat za likovnu umetnost i nacrtnu geometriju. ZahvaljujuÄi Äinjenici Å”to je moja majka bila jedno vreme upravnik zrenjaninskog muzeja, koji ima bogatu kolekciju slika i istorijskih artefakata, bio sam Äest posetilac muzeja, te sam postao zaljubljenik u likovnu umetnost i istoriju.
Majka je želela da sestra u ja steknemo Å”ire obrazovanje, pa nas je upisala u zrenjaninsku muziÄku Å”kolu – klavir i solfeÄo. Posle tri godine muÄenja, moj dragi profesor Bugarski mi je predložio da se ispiÅ”em sa reÄima: āJugÄe, jel tako da ti ne voliÅ” da vežbaÅ”?ā i olakÅ”ao mi muke. U gimnaziji sam nastavio sa pevanjem u horu pod dirigentskom palicom znamenitog prof. Mirka Bulovana.
Moji najsreÄniji trenutci, puni mira i oseÄaja unutraÅ”nje ispunjenosti, su bili za vreme gimnazijske likovne sekcije pod rukovodstvom akademskog slikara prof. Jovana JaniÄeka. NaÅ”a koleginica i moja drugarica arh. Zorica-Zoca SaviÄiÄ je takoÄe pohaÄala istu sekciju. Deda Pero mi je diskretno preporuÄio opciju da budem pravnik. Taj savet sam prihvatio ozbiljno i bio sam āgotovā da upiÅ”em pravo, sve do trenutka kada mi je moja sestra āonako usputā postavila pitanje: āA Å”to ti Jugo ne probaÅ” da upiÅ”eÅ” arhitekturu?ā. Od tog trenutka sam znao da želim da budem samo arhitekta i niÅ”ta drugo. To oseÄanje me drži i sada posle 40-ak godina bavljenja arhitekturom.
Vi ste od 1976. do 1996. godine igrali vaterpolo na takmiÄarskom nivou, a takoÄe je i Å”ah VaÅ”a velika ljubav. Rekli ste mi da Vam je Å”ah pomogao da shvatite da niste Vi centar sveta i da kao Å”to postoje rebusi u Å”ahu, za koje treba naÄi reÅ”enje, tako je i u poslu. Koliko su ova dva sporta uticala na VaÅ” rad, a koliko na Vas liÄno?
Kao i veÄina mladih ljudi tog vremena i ja sam imao svoje deÄaÄke snove i strasti vezane za sport i status u okruženju. ZavrÅ”etak izgradnje otvorenog plivaliÅ”ta u Zrenjaninu u junu 1973. god. je bio period kada sam poÄeo da treniram plivanje, a nekoliko godina kasnije i vaterpolo. Karijeru vaterpoliste sam okonÄao u takmiÄarskoj sezoni 1996. god. nakon 20 godina.
70-ih godina je Å”ahovska igra imala planetarnu popularnost. Nadmetanje izmeÄu sovjetskih velemajstora i genijalnog amerikanca Roberta Bobija FiÅ”era zavrÅ”ilo se trijumfom novog sveta. Å ah se igrao svuda: u parkovima, ispred stambenih zgrada, u Å”kolama, fabrikama… bankama, na plaži. Granice moguÄnosti ljudskog uma su se ispitivale na simultankama i igri āna slepoā. Na tom talasu sam i ja poÄeo da se bavim takmiÄarskim Å”ahom Äime se bavim i danas. Blagotvornim uticajem takmiÄenja u sportu i Å”ahu sam usvojio saznanje da su i pobede i porazi samo dve strane iste medalje, da se mora poÅ”tovati protivnik i sagovornik. Nijedna pobeda ni poraz nisu sudbinsko pitanje veÄ sastavni deo bogatstva i lepote u raznolikosti, kombinatorike i kontinuiteta.
Arhitekturu ste zavrÅ”ili 1984. godine, a jedna od prekretnica na VaÅ”em putu je bila Velika Kineska izložba 1985. godine u Zagrebu gde ste, tada, bili na odsluženju vojnog roka. Istakli ste jednu reÄenicu sa te izložbe: āLepota vaze nije samo u njenom obliku, veÄ u fluidu koji je zarobljen u njojā. Kako ste doživeli ovu izložbu?
Arhitektonski fakultet u Beogradu sam upisao 1978/79. a diplomirao sam u junu 1984. Prof. arh. Dejan NastiÄ je bio moj poÅ”tovani mentor. Bio je izuzetno talentovana, vedra i duhovita osoba. Dugujem mu zahvalnost na pažnji i prijateljskom odnosu.
Krajem 1984. god. sam otiÅ”ao na služenje vojnog roka u Zagreb. Imao sam sreÄu da je 1985. god. u Zagreb stigla Velika Kineska Izložba. Po prvi put nakon 50-ak godina je kineska vlada dozvolila da se veliko umetniÄko blago Kine iznese van zemlje i prikaže ostatku sveta. Religiozno, simboliÄko i filozofsko znaÄenje umetniÄkih predmeta je sistematizovano kroz detaljna objaÅ”njenja i katalog u formi knjige velikog formata. āLepota vaze nije u njenom spoljaÅ”njem obliku i dekoraciji veÄ u formi praznog prostora koji je bitiÅ”e u njenoj unutraÅ”njosti.ā Bio sam duhovno spreman da zapoÄnem profesionalnu karijeru.
Posle toga ste udahnuli vazduh Londona i mesec dana ste samo obilazili muzeje i izložbe, a Äesto ste ostajali poslednji pa Vas je obezbeÄenje molilo da izaÄete jer je radno vreme proÅ”lo.
Tako je. Nakon zavrÅ”etka studija u Londonu sam proveo nepunih mesec dana kod moje tetke Radmile JanjiÄ. Vreme sam provodio u muzejima i galerijama od otvaranja u 10:00h do zatvaranja u 18:00h. Sjajna umetniÄka dela poÄev od antike āBritish museum-aā do moderne umetnosti iz āTate galeryā su uobliÄila moje poznavanje istorije umetnosti i rafinirala moje estetske i filozofske stavove.
PoÄeli ste sa radom u āEnergoprojektuā davne 1986. godine. Kakva su VaÅ”a iskustva iz tog perioda?
ZahvaljujuÄi mom klupskom drugu iz vaterpolo kluba, inž. maÅ”. Darku CuculiÄu koji je bio stariji od mene primljen sam da radim u āEnergoprojekt – Arhitektura i Urbanizamā. San mladih arhitekata je bio da izgrade karijeru u firmi koja je u to vreme bila rangirana meÄu prvih 10 kompanija u svetu u graditeljskoj branÅ”i. Nakon nekoliko meseci poÄetniÄkog rada na iscrtavanju i razradi crteža za veliki projekat u Iraku sam dobio priliku da preÄem u tim naÅ”eg renomiranog arhitekte Vlade Slavice kome je povereno voÄenje projekta stambenog naselja u BorÄi od koncepta do glavnog izvoÄaÄkog projekta. Bila je velika Äast Å”to mi je Vlada dao priliku da uz njega uÄestvujem u projektu od same postavke i na tome sam mu beskrajno zahvalan.
SpecifiÄan, talentovan, inteligentan i pun energije Vlada mi je predložio da kao autorski tim, nas dvojca, uÄestvujemo na otvorenom arhitektonsko – urbanistiÄkom konkursu za lokaciju na uglu Kneza MiloÅ”a i Bulevara revolucije ā āTri lista duvanaā. Na konkursu je uzelo uÄeÅ”Äe oko 65 timova i mi smo u prvom krugu selektovani u sam vrh. Tom prilikom je tim prof. arh. Svetislava LiÄine osvojio prvu nagradu i dobio pravo da se prema njegovom konceptu radi dalja razrada. Ironijom sudbine i spletom okolnosti, promene investitora i projektnih zahteva, naÅ” biro āD/Aā je realizovao ugovor zavrÅ”etka i modifikacije projektne dokumentacije za nedovrÅ”eni objekat koji je bio van funkcije 20-ak godina.
U āArkonā prelazite 1987. godine i tamo ste radili nekolicinu projekata sa VaÅ”im kolegama. Veliku zahvalnost dugujete starijem kolegi Radivoju FruÅ”iÄu, koji je bio VaÅ” uÄitelj. Prvi dan Vam je rekao da Äe Vas uÄiti poslu, ako hoÄete da radite i sluÅ”ate. Kako Vam danas deluje njegova izjava i koliko Vam je rad sa starijim kolegom znaÄio?
PoÄetkom 1987. god. sam dobio poziv za razgovor o prelasku u preduzeÄe āArkonā, manju ali visoko rangiranu projektantsku firmu. Prilikom intervjua koji je vodio direktor inž. el. Miodrag MilivojeviÄ upoznao sam svog buduÄeg uÄitelja, Å”efa i prijatelja arh. Radivoja FruÅ”iÄa koji je postavio uslov: āAko hoÄe da sluÅ”a i da radi, može!“. Odgovorio sam: āHoÄuā i tako se nastavilo moje usavrÅ”avanje u tajnama zanata arhitekte! Arh. FruÅ”iÄ je isticao da je u naÅ”em poslu najvažnija vrhunska zanatska veÅ”tina i jasna logika. Taj stav sam nasledio od njega i na tome sam mu beskrajno zahvalan. JoÅ” uvek Äuvam fasciklu koju mi je FruÅ”a poklonio sa svojim ruÄno crtanim detaljima.
Å ta biste od projekata iz tog perioda u āArkonuā izdvojili i na Å”ta ste jako ponosni? Bilo je tu i nekoliko projekata koji nisu ugledali svetlost dana?
Radili smo projekte za fabrike u okviru kompleksa āPrva Petoletkaā iz Trstenika koji je imao dugoroÄne ugovore sa āBoing-omā, vojnom, maÅ”inskom i auto industrijom na globalnom nivou. Razmere tih poslova u inženjerskom i finansijskom smislu je teÅ”ko pojmiti iz perspektive sadaÅ”njeg trenutka. Nažalost, ratna zbivanja i raspad domaÄeg tržiÅ”ta je rezultirao uruÅ”avanjem kompletnog poslovnog i investicionog sistema u zemlji. Uhvatio sam āposlednji vozā da preuzmem deo veÅ”tine zanata velikih graditelja iz prethodnog perioda. Državni ispit arhitekte sam položio u Zagrebu jer su termini za polaganje ispita u Beogradu bili relativno retki. 1987. godine sam stupio u brak. Moja supruga, Gordana JanjiÄ (roÄ. MarinkoviÄ) po profesiji farmaceut mi je uvek bila izvor vedrine, podrÅ”ke i inspiracije. 1988. godine je āArkonā sklopio ugovor o projektovanju restorana āMcDonald’sā na Terazijama. VoÄenje projekta je povereno arh. Tamari Å kuliÄ, Äijem timu sam prikljuÄen. Moj mlaÄi kolega i prijatelj arh. Edo Letica je takoÄe bio u sastavu tima.
Dugo godina ste radili za McDonald’s i projektovali za ovu kompaniju. Koliko Vas je rad sa timom iz McDonald’s-a edukovao za rad u sektoru ugostiteljstva i poÅ”tovanja standarda? Koliko se njihov sistem rada razlikuje od naÅ”eg i da li možete da izdvojite neke objekte na koje ste ponosni?
Sve do 90-ih godina su investitori sa Zapada bili veoma retki na naÅ”im prostorima. U Äitavom preduzeÄu je svega nekoliko mlaÄih kolega govorilo engleski. Moj kolega sa godine arh. BoÅ”ko NikoliÄ je bio zaposlen u preduzeÄu āGenex – McDonald’sā. ZahvaljujuÄi njegovoj upornosti, posveÄenosti i blagorodnom karakteru, uspeli smo da prevaziÄemo teÅ”koÄe u usvajanju naÄina rada, tehniÄkih i estetskih iskustava Zapada. Proces je bio priliÄno dramatiÄan i koristan – āsudar svetovaā. PragmatiÄan naÄin razmiÅ”ljanja nije bio svojstven naÅ”oj kulturi. Sublimirana iskustva po pitanju funkcije, tehnologije, enterijera, instalacija, oznaÄavanja i tenderskih specifikacija su mi bila od izuzetne koristi za razvoj buduÄe karijere. Uz Božiju pomoÄ i poverenje kolega saradnja sa āMcDonald’s-omā se nastavila do danas.
Raspad Jugoslavije je bio na horizontu, državni investitori, vojska, direkcije za izgradnju, veliki industrijski kompleksi, su redukovali investicije na minimum. Brojne projektantske firme su iz perioda blagostanja preÅ”le u nelikvidnost kao i naÅ” āArkonā. Na inicijativu tadaÅ”njeg direktora āGenex-McDonald’s-aā, g. Predraga DostaniÄa prelazim u āInvest biroā sa zadatkom da vodim projekat rekonstrukcije i dogradnje objekta na glavnom gradskom trgu u Novom Sadu u sklopu koga Äe se naÄi i sam restoran.
Nakon konsolidacije projektnog zadatka ulogu investitora je preuzela āDirekcija za izgradnju Novog Sadaā. Formiran je troÄlani autorski tim u sastavu arh. Županski i arh. GrujiÄ, arh. JanjiÄ. Obzirom da se radilo o rekonstrukciji i dogradnji objekta koji je datirao iz sredine 19. veka saradnja sa institucijama zaÅ”tite kulturnog nasleÄa bila je neophodna. Kolega arh. Gobec je zastupao stavove āzaÅ”titeā. Kao rezultat viÅ”emeseÄnog intenzivnog timskog rada usvojen je koncept sa kojim su se složile sve relevantne institucije i investitori. Izgradnja objekta je realizovana turbulentne 1991. godine. OtpoÄeo je rat.
āInvest biroā se transformisao u tri nezavisna preduzeÄa i ja prelazim u āIBI inženjeringā na poziv mog prijatelja i veoma talentovanog kolege arh. Stevana MiÄiÄa. 1993. godine uÄestvujemo na javnom konkursu za urbanistiÄko – arhitektonsko reÅ”enje centra āLiman IIIā u Novom Sadu, sa autorskim timom: prof. arh. Petar ArsiÄ, arh. MiÄiÄ Stevan, arh. Jugoslav JanjiÄ. Osvajamo prvu nagradu u konkurenciji oko 30 radova iz Äitave SRJ. 1994. godine dobijam privlaÄnu ponudu od bivÅ”eg direktora āArkonaā inž. Miodraga MilivojeviÄa da preÄem u novoformiranu firmu āKoni konsaltingā. Dobijam priliku da projektujem stambeni objekat u Jevrejskoj br. 13 za investitora āSilmisā.
Upoznajem direktora i vlasnika āGemaks-aā g. ÄorÄa Antelja sa Äije strane stiže poziv da uÄestvujemo na pozivnom arhitektonskom konkursu za āStambenu grupaciju u ul. BanjiÄkih žrtavaā. Osvajamo prvu nagradu i pravo da uÄestvujemo u razradi dokumentacije za kompleks. Moja koleginica arh. Goranka TrivanoviÄ je dala veliki doprinos da kompleks dobije adekvatan izgled i kvalitet tokom projektovanja i realizacije.
NebojÅ”a JeremiÄ i Vi ste 1996. godine poÄeli zajedno da radite kroz Atelje, da bi āDizajn arhitekturuā osnovali 2000. godine. Radili ste korak po korak i držali se struke. Kako su izgledali vaÅ”i poÄeci?
Stabilnost relativno malih projektantskih firmi je bilo u direktnoj korelaciji sa stanjem u državi. 1996. godine moj sadaÅ”nji biznis partner i kum, arh. NebojÅ”a JeremiÄ i ja donosimo odluku da osnujemo sopstvenu arhitektonsku praksu. Sa braÄnim parom inž. Zagorkom-Zagom i NebojÅ”om Komad vlasnicima firme āOmniprojektā sprovodimo dogovor o funkcionisanju naÅ”eg arhitektonskog biroa u kolaboraciji sa njihovim preduzeÄem na obostranu korist. Iznajmljujemo stan u Gandijevoj ulici u bloku 70 i kreÄemo. Od prvog investitora āPremierā dobijamo u kompenzaciji: stolove, stolice, faks, klima ureÄaj, itison. Ideju da u kompenzaciji uzmemo i odreÄenu koliÄinu āVegetaā zaÄina nismo mogli da prihvatimo – vedra strana tranzicije!
Period mira nakon Dejtonskog sporazuma bio je signal stranim investitorima da treba pokrenuti investicioni ciklus po ugledu na zemlje u okruženju. Sa puno entuzijazma novi menadžment āMcDonald’s-aā je pokrenuo investicioni ciklus razvoja mreže restorana po unutraÅ”njosti Srbije. Tako smo realizovali tri restorana u relativno kratkom periodu: ÄaÄak, Å abac i Beograd. Po Božijoj promisli projektujemo restoran āMcDonald’sā u centru Å apca neposredno uz objekat Å”abaÄkog pozoriÅ”ta koje je, izmeÄu dva svetska rata, projektovao i izgradio moj deda po majci, ovlaÅ”Äeni projektant i izvoÄaÄ, ÄorÄe RadosavljeviÄ.
Kontinuitet saradnje sa firmom āGemaksā se nastavlja kroz projektovanje rezidencijalnih objekata na Senjaku u ul. BanjiÄkih žrtava, Vladete KovaÄeviÄa, Vase PelagiÄa i BistriÄkoj ulici, kao i nadgradnjom kolektivnog stambenog objekta u PožeÅ”koj ulici. Stambenu grupaciju āAlvadžinicaā u ÄaÄku smo projektovali za firmu āMITā koju je osnovao moj plemeniti prijatelj, poÅ”tovani, inž. graÄ. MiloÅ” MarkoviÄ koji se, nažalost, upokojio pre nekoliko godina.
Kada smo razgovarali o VaÅ”em portfoliju, prvo ste mi spomenuli āPolimarkā u Zemunu, āWissolā u ÄaÄku, kao i āTempoā objekte. Koliko su ovi objekti važni za Vas i zaÅ”to ste ih izdvojili na poÄetku razgovora o referenc listi?
Period obnove i izgradnje nakon ratnog perioda je obeležio rast investicija i pokretanje izgradnje logistiÄkih i tržnih centara, generalno āÅ”irokotrupnihā objekata veÄih gabarita. LogistiÄki centar āWissolā- ÄaÄak, je bio jedan od prvih i najsavremenijih objekata takvog tipa u regionu. TehnoloÅ”ko reÅ”enje unutraÅ”njeg transporta i skladiÅ”tenja je postavio naÅ” kolega inž. maÅ”. Slobodan KneževiÄ. NaÅ”e kolege arh. Goranka TrivanoviÄ i arh. Radovan-Rale Å teriÄ su nam se ranije pridružili i dali veliki doprinos u poÄetnom razvoju naÅ”e firme.
Projekat fabriÄkog kompleksa āPolimarkā u Gornjem Zemunu na 6,5 ha, je bio naÅ” prvi veliki fabriÄki kompleks viÅ”eg nivoa urbanistiÄko – tehnoloÅ”ke složenosti. ZahvaljujuÄi energiji i entuzijazmu g. Vojina StarÄeviÄa, vlasnika i direktora, kompleks se realizuje fazno u celosti sa jasnom strategijom razvoja. ZahvaljujuÄi tim referencama i preporukama prijatelja, dobili smo priliku da radimo na projektu objekta āMETRO Cash & Carryā u Beogradu – KrnjaÄa. Serija objekata āMetroā je nakon toga izvedena angažovanjem preduzeÄa āGemaksā i pod voÄstvom poÅ”tovanog g. ÄorÄa Antelja.
Iskustvo i tehniÄko znanje dobijeno radom na prethodno navedenim objektima je bilo dragoceno za razvoj saradnje sa kompanijom āDelta Mā. Na poziv poÅ”tovanog prof. Dragana BuÄevca, jednog od najveÄih imena naÅ”eg greÄevinarstva i tadaÅ”njeg direktora preduzeÄa āDelta Investā zapoÄeli smo rad na nizu objekata tipa āTempo Cash & Carryā. U kratkom periodu su realizovani objekti: Beograd – KvantaÅ”, Novi Sad, NiÅ”, Kraljevo, NikÅ”iÄ, Kragujevac. Prvi Å”oping mol veÄih razmera u Crnoj Gori, āDelta Cityā u Podgorici je realizovan uz naÅ”e uÄeÅ”Äe. NaÅ” āD/Aā tim je u konzorcijumu sa kolegama iz āCentroprojektaā bio nosilac izrade projekta tržnog centra āDelta Planetā u NiÅ”u. Prvu dekadu 21. veka je obeležio intenzivan razvoj mreže savremenih stanica za snabdevanje naftnim derivatima. Prema projektima koje smo vodili izvedeno je 30-ak stanica za razliÄite investitore: āOmvā, āMolā, āElpā, āLika sistemā, a u skorijem periodu lista naÅ”ih klijenata je obogaÄena slovenaÄkim āPetrol-omā.
VaÅ”a referenc lista je zaista impozantna i raznolika, a nas zanima Å”ta biste izdvojili od stambenih, poslovnih ili industrijskih objekata…?
Industrijski objekti su veoma specifiÄna projektantsko planerska tema. Kompleksi su uobiÄajeno velikih povrÅ”ina zahtevne infrastrukture, objekti impresivnih gabarita i specifiÄnih tehnologija. U poslednjih 25 godina uživamo veliku arhitektonsko-inženjersku satisfakciju radeÄi na industrijsko-logistiÄkim kompleksima. Niz zapoÄet sa fabriÄkim kompleksom āPolimarkā se nastavio sa rekonstrukcijom i dogradnjom kompleksa duvanske industrije āPhilip Morisā u NiÅ”u, āDr. Ćtkerā u Å imanovcima, āMagnaā u Odžacima, āBarry Callebautā u Novom Sadu, āNestleā kompleks u Dobanovcima, dela fabriÄkog kompleksa āHenkelā u KruÅ”evcu, logistiÄkog centra āLC Lidlā u Lapovu.
Kompleks āTruck Stop Tomyā u Å imanovcima sa servisnim funkcijama i restoranom nam je posebno zanimljiv jer je klijent uspeo da svoju viziju i entuzijazam prenese na naÅ” projektantski tim i da kompleks na radost svih āuÄini omiljenim mestom okupljanja ljudi iz razliÄitih socijalnih strukturaā. Posebnu zahvalnost odajem naÅ”im investitorima iz kompanije āBIG-CEEā na ukazanom poverenju i nesebiÄnom prenoÅ”enju svojih znanja i praktiÄnih iskustava u oblasti āretail park-ovaā.
Projektovanje tržnog centra āBIGā u Novom Sadu je trajalo neuobiÄajeno dugo jer je svet bio pogoÄen finansijskom krizom globalnih razmera u periodu 2008-2010. Nakon toga je investitor pristupio realizaciji komplesa na preko 10 ha, koji je kombinacija tržnog centra otvorenog tipa ā āRetail parkā i klasiÄnog āShopping mall-aā.
Koji su VaŔi stavovi po pitanju primene BIM tehnologije?
Tržni centar āBigā u Novom Sadu bio jedna od naÅ”ih kljuÄnih referenci pri naÅ”em izboru za veliki projekat robne kuÄe āIKEAā. Složenost zahteva investitora i viÅ”egodiÅ”nji proces projektovanja je rezultirao dobrom i koordinisanom projektnom dokumentacijom koja je uraÄena u BIM-u. Nakon nekoliko godina pauze, investitor nas je izabrao za nastavak projektovanja na proÅ”irenju kompleksa āIKEAā ā āAVA shopping park-aā koji je nedavno otvoren. ZahvaljujuÄi velikom entuzijazmu i posveÄenosti mog biznis partnera arh. NebojÅ”e JeremiÄa, usvojen je rad u BIM tehnologiji projektovanja. Objekti āIKEA kompleksaā Beograd su realizovani po tom principu.
UopÅ”te govoreÄi, kompleksnost pristupa u radu u BIM-u istovremeno otvara pitanje vrednosti projektne dokumentacije i generalnoj spremnosti investitora da finansiraju u kvalitetnu projektnu dokumentaciju. To je istovremeno i kljuÄno pitanje perspektive naÅ”ega esnafa na lokalnom tržiÅ”tu. Svest o važnosti kvalitetne projektne dokumentacije je u naÅ”em okruženju nedovoljno razvijena. To je rezultiralo velikom fluktuacijom kvalitetnog kadra iz oblasti projektovanja u bolje plaÄene IT, menadžerske i komercijalne delatnosti koje su srodne graditeljskom procesu. Sa druge strane hiperprodukcija fakultetskih diploma arhitekata i inženjera razliÄitih struka stvara okruženje nelojalne i nekompetentne konkurencije na tržiÅ”tu.
Koji projekat biste izdvojili, a da Vam je doneo neprocenjivo iskustvo koje Vam uvek ostaje u lepom seÄanju?
Na naÅ”u sreÄu, uz Božiju pomoÄ smo na preporuku prijatelja doÅ”li u poziciju da radimo na inostranom tržiÅ”tu. 2007. godine je otvoren tržni centar āDelta Cityā u Podgorici gde smo uzeli uÄeÅ”Äa, pored ostalih, i mi iz āD/Aā. ZahvaljujuÄi prisustvu na tržiÅ”tu u Crnoj Gori i preporuci kolega iz firme āMaceā izabrani smo kao firma za ulogu odgovornog projektanta za sve arhitektonsko graÄevinske i inženjerske discipline na projektu novog hotelskog kompleksa āPlavi Horizontiā u zalivu Pržno na LuÅ”tici.
Investitor āQatary Diarā je jedno od najkredibilnijih imena u svetu investicija. Projekat je uraÄen prema zahtevima klijenta i standardu hotelskog operatora āFour Seasonsā. U toku viÅ”egodiÅ”njeg rada izgradilo se uzajamno poverenje sa investitorskim i āproject managmentā timom koje je rezultiralo kvalitetnim projektom i prijateljstvom. Posebnu zahvalnost dugujemo gospodi Grantu Robertsonu i Anthony Scholesu na poverenju, Äasnom i dobronamernom odnosu. Rad na āPlavimā je jedno od najdragocenijih iskustava u mojoj karijeri i naÅ”eg biroa generalno. Nažalost, usled globalnih kriza i pravnih sporenja projekat kompleksa je zamrznut iako je dobio graÄevinsku dozvolu.
Jako mi je zanimljiv VaÅ” rad u Tadžikistanu, Kirgistanu i Kazahstanu. Možete li za naÅ”e Äitaoce reÄi neÅ”to viÅ”e o VaÅ”im poslovima u ovim azijskim zemljama?
Moj prijatelj Grant Robertson je dobio novi aranžman u fondaciji āAgha Khanā koja je jedan od najveÄih globalnih investitora. Njegov zadatak je bio voÄenje kompletnog procesa izgradnje univerzitetskih kampusa u Centralnoj Aziji. Sa velikim entuzijazmom prihvatamo ponuÄene projekte. Nakon viÅ”egodiÅ”njeg rada i puno uzbudljivih putovanja realizovani su objekti na Putu Svile: dva univerzitetska kampusa, versko – kulturni centar na Pamiru, bolnica i rekonstrukcija i dogradnja Å”kole u Korogu. Iskustvo rada sa velikim investitorom, meÄunarodnim timovima i ekspertima sa raznih strana sveta je potpuno izmenilo naÅ”e poglede na proces projektovanja i generalno graditeljski postupak. Velika zahvalnost g. Grantu!
Kako biste opisali svoje iskustvo uÄestvovanja u projektima u Crnoj Gori koje ste radili u skorije vreme?
Crna Gora je doživela veliku graditeljsku ekspanziju u prvoj i drugoj deceniji 21. veka. Dobijamo poziv da uÄestvujemo u projektu āRegent pool club residencesā u okviru kompleksa āPorto Montenegroā. G. Anthony Scholes nam poklanja poverenje. NaÅ”i prijatelji iz Londona, iz firme āWATGā kreiraju koncept uz naÅ”u asistenciju. Nakon toga preuzimamo rad na projektnoj dokumentaciji, dozvolama, detaljnoj razradi i pratimo izvoÄenje u vidu projektnog nadzora do zavrÅ”etka kompleksa. Ubrzo nakon toga, zahvaljujuÄi naÅ”im prijateljima iz londonskog āAecomaā dobijamo priliku da uÄestvujemo u razvoju projekta āPortonoviā za investitora āAzmontā u Kumboru. Uz uÄeÅ”Äe viÅ”e projektantskih firmi, a nakon brojnih promena na menadžerskim pozicijama u redovima investitora, konaÄno se realizuje impresivni luksuzni kompleks. U prijatnim uspomenama nam je ostao rad na projektu za kompleks āPalata Smekijaā hotel āIberostarā u Perastu.
ZahvaljujuÄi velikom naporu investitora g. Branka ÄupiÄa i naÅ”em angažovanju na brojnim korekcijama projekta, uspeli smo da dobijemo saglasnost Zavoda za zaÅ”titu spomenika kulture iz Kotora na projekat rekonstrukcije ovog izuzetnog zdanja koje āgledaā na ostrvce āGospa od Å krpjelaā. Kompanija āAtlas groupā je u tom periodu imala izuzetnu investitorsku poziciju u Crnoj Gori. UÄeÅ”Äe na meÄunarodnom konkursu za āMogren Gradā u Budvi je uzelo 11 timova iz zemalja u okruženju. Osvajamo prvu nagradu. Nažalost, nije doÅ”lo do realizacije pomenutog kompleksa.
PoÄetkom druge dekade 21. veka, razvijaju se veliki stambeni kompleksi pod patronatom države. TržiÅ”te nekretnina je pokazalo da postoji velika potreba za novim stambenim celinama u okviru kojih se može obezbediti ureÄeniji i viÅ”i nivo stanovanja, kao i da postoje kupci koji su spremni da to adekvatno plate. Investicije se preusmeravaju u stanogradnju. Grad se transformiÅ”e. Silueta mu se menja. U istorijske vedute i scene ulaze nove graÄevine. āNeko negoduje, a neko odobrava sa velikim entuzijazmom.ā
Kako pristupate i kakav odnos imate prema projektima koji se naÄu pred Vama, a zapoÄele su ih druge kolege, Å”to i nije retka pojava u branÅ”i?
Od g. Bojana MilovanoviÄa dobijam poziv da uzmemo uÄeÅ”Äe u realizaciji hotela āHiltonā u Beogradu. Moje kolege iz firme āZAPā su prethodno uradile projekat za GraÄevinsku dozvolu. U ranijoj fazi se konsolidovao i petoÄlani autorski tim Äiji nisam bio Älan. Sporazumni raskid prethodnog ugovora o projektovanju je bio preduslov da možemo da se posvetimo razradi ovog izuzetno komplikovanog projekta. Implementirani su naknadni zahtevi investitora, hotelskog operatera, enterijeriste iz inostranstva, tehnologije āconferenceā zone, kuhinjskog bloka i SPA, tehnologije graÄenja i zahteva po pitanju instalacija. Uz velike viÅ”egodiÅ”nje napore svih uÄesnika, rad generalnog izvoÄaÄa āEksingā u dve smene i uz Božiju pomoÄ hotel je zavrÅ”en. Veliko priznanje i poÅ”tovanje svim uÄesnicima u celokupnom viÅ”egodiÅ”njem procesu.
Nažalost, preuzimanje odnosno nastavljanje rada na projektima koje su zapoÄele druge kolege ili biroi su u naÅ”oj branÅ”i Äesta pojava. Dugotrajni iscrpljujuÄi proces āsazrevanjaā arhitektonskog reÅ”enja u funkcionalnom i estetskom smislu, preispitivanje budžeta, isplativosti projekta i u skladu sa tim projektnog zadatka, Äesto rezultiraju zamorom i zasiÄenjem, i na kraju, obostranom željom investitora i projektanta za prekidom saradnje. Na taj naÄin smo angažovani u cilju izmene, razrade projekne dokumentacije, obavljanje projektantskog nadzora na kompleksima āA Blok – Äetvrta fazaā i āNovi DorÄol – prva fazaā. Inicijalni deo posla na konceptu i projektima za dozvolu su uradile naÅ”e poÅ”tovane kolege iz firmi āCEPā i āSintezisā.
Navodim ove primere radi ilustracije kompleksnosti i težine samog procesa projektovanja u svakom smislu. Nadam se da Äemo na bazi konkretnih iskustava uspeti, kao esnaf, da uvoÄenjem standarda racionalizujemo naÅ”e reakcije i argumentovanim postupkom izborimo kvalitetniji profesionalni status. Veliki kompleksi zahtevaju obimnu logistiku i sinhronizovanu akciju od nivoa urbanizma, koncepta, marketinga, dozvola, razrade detalja, infrastrukture, graÄenja i na kraju upotrebne dozvole. ProseÄno trajanje jednog takvog graditeljskog ciklusa je od Äetiri do deset godina. U tom smislu sam beskrajno zahvalan naÅ”im kolegama iz āD/Aā i svim saradnicima iz partnerskih firmi na velikoj podrÅ”ci, posveÄenosti i dugogodiÅ”njoj lojalnosti! Lepi i kvalitetni projekti rezultat pre svega njihovog samopregornog u poÅ”tenog rada. Žao mi je Å”to nisam u prilici da navedem sva njihova imena i nazive svih projekata.
Bez ljubavi i smirenja naÅ” zanat Äe doneti uznemirenost i turobnu teskobu jer:
āMi arhitekti – graditelji merimo trajanje naÅ”ih profesionalnih života graÄevinama a ne godinamaā.