Za Äasopis āgrenef – graÄevinarstvo & energetska efikasnostā govori Branko NikoliÄ, Antipod studio
Antipod studio sa kancelarijom u Beogradu osnovan 2007. godine, bavi se dizajnom i arhitekturom. VeÄ viÅ”e od petnaest godina projektuju sveže, uzbudljive i nagraÄivane dizajnerske projekte.
Tokom godina ovaj tim je porastao u jedan od vodeÄih studija za dizajn i opremanje, koji nudi struÄne konsultacije i analitiku dizajna usluga kako bi klijentima pomogao da pronaÄu najbolja reÅ”enja za radno mesto.
Koriste dizajn kao alat da pomognu svojim klijentima da rastu, i kako napominju, uživaju u tom napretku. Razvili su metodu, nazvanu ReDA (Research and Design Antipod) kojom za veoma kratko vreme upoznaju klijenta, njegove želje i potrebe projekta.Taj dokument sadrži vrlo Å”irok pogled na klijenta i na potrebe koje je potrebno zadovoljiti. Od emotivnih, Äulnih do praktiÄnih i funkcionalnih. NajveÄi fokus im je na iskustvu korisnika kroz sve aspekte koriÅ”Äenja prostora, a ne samo one funkcionalne.
S obzirom na zavidno iskustvo ovog tima, razgovarali smo sa sa Brankom o nekim temama koje su nas interesovale. Dalje u tekstu predstavljamo projekte koje su ovaj tim doveli na trenutnu poziciju, kao i put kojim su iŔli i razvijali svoje afinitete.
Kada ste doneli odluku da Äe arhitektura, odnosno dizajn enterijera biti vaÅ” životni poziv?
Kod kuÄe sam uvek imao puno Äasopisa i kataloga za ureÄenje enterijera, koji su roditelji kupovali. U nedostatku zabavnih sadržaja za klinca tokom osamdesetih godina rado sam ih prelistavao. Interesovanja su mi bila polarizovana tokom Å”kole. Prirodne nauke sa jedne strane, a umetnost sa druge. Dizajn i arhitektura su bili na pola puta. U srednjoj Å koli za dizajn kristalisali su se afiniteti ka ureÄenju prostora koji ljudi koriste. Tokom priprema za fakultet je bilo jasno Äime želim da se bavim do kraja života.
Kako su izgledali dani jednog studenta arhitekture i ko je najviŔe uticao na Vas tokom tog perioda?
Vrlo rano sam shvatio da ono Ŕto mogu da dobijem na fakultetu nije dovoljno za bavljenje ovim poslom.
Mada smo imali sreÄe da nam je jedan od profesora bio Ranko RadoviÄ, Äija predavanja i danas pamtimo, citiramo i inspiriÅ”u nas. On je bio svetla taÄka u naÅ”em formiranju u veoma depresivno i pesimistiÄno vreme ovde na prelazu izmeÄu dva milenijuma.
Na drugoj godini studija smo Milan StefanoviÄ (kasnije, koosnivaÄ Antipoda) i ja poÄeli da radimo manje projekte enterijera. Tako smo upoznali i poÄeli da radimo za neke starije kolege i uz njih da stiÄemo realna iskustva iz posla. Kupovali smo dobre arhitektonske magazine (Abitare, Domus, Casabellaā¦), koji su nam bili prozor u svet.
Sada kada pogledam u nazad, vidim da je ovih nekoliko kljuÄnih stavki napravilo temelje, formiralo nas i usmerilo ka ovome sto smo danas.
Antipod Studio je poÄeo sa radom 2007. godine, kako su izgledali vaÅ”i prvi projekti i koji su bili prvi izazovi?
Od kraja devedesetih, do osnivanja Antipoda 2007. smo sporadiÄno radili nekoliko nas iz generacije na raznim projektima. Oko jednog, nama, tada velikog projekta enterijera poslovnog prostora (cca 1000 m2) smo se okupili Petar SaviÄ, Milan StefanoviÄ i ja i to je bio nezvaniÄni poÄetak Antipoda. Ime Antipod je bila naÅ”a reakcija na tadaÅ”nje trendove u dizajnu enterijera kod nas, koji su podilazili investitorima, i vodili se i jednostavnim zadovoljenjem Äulnih nadražaja dekorativnim pristupom.
Bilo je i izuzetaka. Äorde Gec, studio Fluid tada su nam davali nadu da je moguÄe i kod nas dizajnirati prostore, kakve smo ranije viÄali samo u stranim Äasopisima. Kao i veÄina mladih i ambicioznih kolega, na poÄetku smo mislili da znamo sve, i da Äemo da promenimo svet.
SuoÄavanje sa realnostima tržiÅ”ta i sopstvenim neiskustvom je ono sto nas je kalilo do danas.
Kroz mnogo edukacije, uÄenja kroz greÅ”ke i promaÅ”aje ali i dobre i uspeÅ”ne prakse, saradnje sa ekspertima i kolegama, smo uspeli da prihvatimo ovaj put, kao proces, koji se ne zavrÅ”ava, nego se spiralno nastavlja zauvek.
Koliko je važno za vas i za vaÅ”eg klijenta da ostanete ukljuÄeni u sam proces izgradnje objekta?
U poslednjih nekoliko godina smo razvili metod koji prethodi procesu projektovanja i dizajna, ali i traje tokom celog projekta, Äak i nakon zavrÅ”etka. Uz pomoÄ naÅ”ih iskustava i saradnjom sa ekspertima, organski je proizaÅ”la iz zahteva i potreba projekata na kojima smo radili.
2020. smo ovu praksu odvojili od Antipoda u posebnu firmu i nazvali je ReDA (Research and Design Antipod)
Kroz intervjue, radionice, ankete i razne dostupne alate i prakse, koje smo pozajmili iz drugih sfera (psihologija, ādesign thinkingā, āHRā, biznis i prodajne analitikeā¦) , prikupljamo informacije, podatke i uvide, koje nakon toga obraÄujemo na vrlo specifiÄan naÄin.
Razvili smo metodu kojom za veoma kratko vreme duboko upoznamo klijenta i stvarne potrebe projekta na kome radimo. Rezultat je dokument, koji sadrži vrlo Å”irok pogled na klijenta i na potrebe koje je potrebno zadovoljiti. Od emotivnih, Äulnih do praktiÄnih i funkcionalnih. Fokusirani smo na iskustvo korisnika, kroz sve aspekte koriÅ”Äenja prostora, a ne samo one funkcionalne. Vodimo raÄuna o proporciji, ali ne samo u odnosu na forme i boje, nego na sve utiske i osete koji se mogu u prostoru doživeti i osetiti.
Klijenta odmah ukljuÄujemo u proces, sa njim pravimo tim gde uvodimo sve potrebne saradnike i eksperte. Tim se sastaje redovno i razmenjuje korake i progres i pravi kljuÄne odluke.
Ovakav put je teži, ali je osetljiviji na stvarne želje i potrebe. Dobijamo rezultat, koji smo zajedno napravili.
Proces je komforniji i klijentu, i zaposlenima, koje povremeno i tokom procesa obaveÅ”tavamo gde smo stigli i proveravamo dileme ako ih imamo. Nakon zavrÅ”etka, kada neko vreme proÄe, radimo evaluacije i procenjujemo kako prostor funkcioniÅ”e u praksi i da li sve radi onako kako smo osmislili. Nakon toga sledi fino podeÅ”avanje u odnosu na rezultate evaluacija.
Koliko je teÅ”ko ostati svoj, inovativan i kreativan u poslu koji zahteva da budete drugaÄiji i da svakodnevno pratite trendove?
Nikada nismo bili optereÄeni āveliÄinom i znaÄajemā naÅ”eg poziva. Voleli bi da verujemo da nemamo rukopis. Kreativnost i inovativnost pronalazimo u specifiÄnostima klijentovog karaktera i njegovih želja i potreba, koji kroz ReDA proces dobijemo. To postane prava riznica detalja i inspiracija koja je autentiÄna i odnosi se samo na njega.
Odatle kasnije vuÄemo paralele i analogije i pretvaramo ih u vizuelne, emotivne i Äulne reference koje integriÅ”emo u reÅ”enja. ZvuÄi kao metafizika, a zapravo je vrlo prirodno i organski. Trendove koristimo kao element, kojim Äemo postiÄi ono Å”to želimo. Oni su samo jedan od elemenata koje koristimo i voleli bi da verujemo da nisu dominantni u naÅ”im prostorima. Ponosni smo na razliÄitost naÅ”ih projekata.
StiÄe se utisak da u prostorima koje projektujete implementirate najnovije materijale iz oblasti opremanja, da prostorije komuniciraju jedna sa drugom, kao i da u vaÅ”im enterijerima ima dosta psihologije?
Koristimo obrnuti inženjering kada su i materijali, psihologija i ceo proces u pitanju. KreÄemo od kraja, sa pitanjem, kako želimo da se korisnik oseÄa i Å”ta da oseÄa kada je u nekom prostoru. Kako se oseÄaji i oseti smenjuju, kada se kreÄe kroz prostor. Materijali, bilo stari ili novi, su samo elementi, kojima reziramo koriÅ”Äenje prostora. Osim novih materijala, koristimo dosta i nove tehnologije, ali i vrlo primalne elemente, kao sto su mirisi, taktilne promene, zvuk. Proporcijom svih ovih elemenata pokuÅ”avamo da dobijemo željeno iskustvo i oseÄaj.
Ako želite poslovni prostor koji je drugaÄiji, koji ima svoj peÄat i u kom Äe se zaposleni oseÄati uzviÅ”eno, onda angažujete Antipod Studio, tako kaže struÄna publika. ZaÅ”to je to tako?
Vrlo smo skromni i jednostavni, ali smo i svesni koliko nam je saradnja sa najveÄim kompanijama ovde, sa kolegama iz inostranstva i ekspertima iz raznih oblasti, donela iskustva i znanja. Kada se na to doda ReDA praksa duboke analize i holistiÄki pristup projektovanju i dizajnu sa svim raspoloživim elementima, a ne samo sa vizuelnim, dobija se recept za ono sto nas narod kaže ācustomā. To je razlika izmeÄu konfekcije i krojenog.
VaÅ” studio uglavnom radi poslovne prostore i reklo bi se da vam je to specijalnost. Å ta je specifiÄno za projektovanje radnog okruženja i koliko se ovaj posao razlikuje od dizajniranja stambenog prostora?
Usmerili smo se na poslovne prostore, jer smo kroz njih mogli da radimo mnogo viÅ”e ono sto smo želeli. Da razvijamo prakse, principe i procese, koji Äine život i dizajn lak i lep od samog poÄetka, kroz upoznavanje, projektovanje i dizajn, cak i izvoÄenje i na kraju naravno najvažnije koriÅ”Äenje. Da se kreativno izrazimo, na mnogo Å”irem polju.
Projektovanje stanova je dosta optereÄeno liÄnim odnosima, željama i oÄekivanjima. Ljudi kada rade za sebe prostor, žele da u njega utkaju sve sto su oduvek želeli. To je deo njihove slike o sebi.
Bilo je teÅ”ko uvesti sve pomenute prakse koje su sada integralni deo naÅ”eg procesa u projektovanje stana ili kuÄe. Ne kažem da je nemoguÄe. Upravo sprovodimo jedan eksperiment na projektu privatne kuÄe, gde nam je ideja da umerimo sve procese na meru, koja Äe biti prihvatljiva korisnicima. JaviÄemo kako smo proÅ”li.
U svakom poslu je tim najvažniji, a danas smo svedoci velike fluktacije ljudi u svakoj kompaniji. Kakva je situacija u segmentu arhitekture i dizajna i koliko je teÅ”ko doÄi do kvalitetnog kadra koji želi da uÄi, stvara i dokazuje se?
Nije nam bilo teÅ”ko da pronaÄemo dobre ljude. Možda smo samo imali sreÄe.
Na samom poÄetku smo postavili standarde i atmosferu da nam je važno da uživamo dok radimo, da nema tenzije, da su uslovi najbolji moguÄi i da biramo kakve projekte radimo i za koga. Kako je bilo za nas osnivaÄe, kako smo primali nove ljude, bilo je i za njih. Mislim da je i atraktivnost projekata na kojima radimo privukla dobre ljude kod nas. Ima mladih ljudi koji su jako dobri, i željni znanja i iskustva. PomenuÄu svetao primer.
Javila nam se apsolventkinja Athitektonskog fakulteta, M.R. da joj je potrebna praksa. I ako nemamo obiÄaj da primamo stažiste, kada smo videli njen portfolio i upoznali je, odmah smo je prihvatili i stažirala je do zavrÅ”etka poslednjeg ispita, kada smo joj ponudili da je primimo za stalno. Sada je vrlo važan deo Antipoda.
Da li su vas neki poznati dizajneri inspirisali ili uticali na vaÅ” rad i kako vidite buduÄnost dizajna kod nas?
Imamo puno uzora iz mladosti. Sada je toliko toga dobrog dostupno, da mnoge stvari koje nas inspiriŔu dolaze van mainstreama, iz umetnosti, nauke, sa margina. Naravno, uzori su postali autoriteti pa i dalje gledamo u njih i radujemo se njihovim novim projektima.
Å ta je pametan dizajn enterijera i kako postiÄi održivost u ovoj oblasti?
To su pitanja zbog kojih smo razvili sve gore pomenute prakse. I dalje stoje postavljena i dalje nas usmeravaju. Pametan dizajn je onaj koji je potreban, adekvatan, bez ostatka i viska, zabavan, duhovit, inspirativan ili smirujuÄ i relaksirajuÄ, ako je to potrebno. Održivo je neÅ”to Å”to je promiÅ”ljeno da se koristi dugo i fleksibilno, da se lako hakuje ili tweakuje, da bude multifunkcionalno. Da je lokalno u resursima i materijalima.
Mislim da blagostanje ne donosi progres u dizajnu. Naprotiv. Težnja ljudi da se snaÄu, da smisle neÅ”to brže ili lakÅ”e ili jednostavnije ali sa ograniÄenjima, dovodi do genijalnih reÅ”enja. Mislim da je to i naÅ”a i globalna perspektiva u godinama koje dolaze.
Na koje svoje projekte ste najponosniji?
Svakako Seven Bridges je prvi i napravio je razliku. I na āReal Estateā sceni tada, a i u naÅ”oj karijeri. Zatim naravno Nordeus, kroz Äiji proces smo usavrÅ”ili i nauÄili ove prakse koje danas imamo. Trenutno smo glavne arhitekte enterijera kampusa za Epic Games u Novom Sadu i to je najizazovniji projekat na kome smo radili, na Å”ta smo izuzetno ponosni.
Koliko maŔtate i da li imate priliku da ostvarite svoje ideje onako kako ste ih zamislili?
MaÅ”tamo dosta i u raznim procesima, oslobaÄamo klijenta da radi isto.
Fantazije i zamiÅ”ljanje, i režiranje neÄega Å”to ne postoji je najlepÅ”i deo naÅ”eg posla. Ako bih morao da izaberem, to bi bio deo procesa, zbog koga se bavim ovim poslom. Od samog poÄetka u glavi se gradi prostor. U poÄetku je to samo atmosfera, utisak, oseÄaj. Kako vreme odmiÄe, deo po deo se vizualizuje i slika prostora se oblikuje. Savremeni 3D i VR alati nam veoma pomažu u stvaranju slike, ali nam smanjuju užitak kreiranja prostora u maÅ”ti. Kada veÄ imamo CG vizualizacije, fokusiramo se na imaginaciju oseÄaja i koriÅ”Äenja prostora i tada fino podeÅ”avamo sve elemente da bi dobili željeno iskustvo. Äudan je oseÄaj da na kraju hodate kroz prostor koji ste kreirali i dugo gledali samo kao 3D slike.
Kada su u pitanju struÄni Äasopisi, pretpostavljam da pratite strana izdanja. Koliko je izdanje kao Å”to je āgrenefā bilo potrebno ljudima iz struke?
Äasopisi su nam za vreme studija a i kasnije bili prozor u svet. Danas kroz online izdanja uglavnom, pratimo Å”ta je aktuelno kod nas i u svetu.
Rado Äitamo intervjue sa naÅ”im kolegama, gde možemo da otkrijemo drugaÄije pristupe i povuÄemo paralele.
Pretrpani smo sadržajima i informacijama i nemoguÄe je sve pratiti. Veoma je važno da neko umesto vas pravi tu selekciju i da se odluÄite za mesto gde ta selekcija odgovara vaÅ”im potrebama i interesovanjima, kao sto je āgrenefā.
Koje biste poslovne planove i ciljeve želeli da ostvarite u nekom narednom periodu i u kom smeru želite da se razvija vaŔ studio?
Imamo ambicije da se proÅ”irimo na inostrano tržiÅ”te. Radili smo dosta projekata za strane kompanije ovde i uÄestvovali u svim procesima. Razvojem i usavrÅ”avanjem praksi i procesa dostigli smo standard koji se može meriti sa naÅ”im kolegama u Evropi. Trenutno radimo jedan projekat u Portugalu i imamo par prilika u Å vajcarskoj.
Interesuje nas i āhospitalityā sektor. Smatramo da znanja, prakse i metode koje smo razvili baveÄi se poslovnim prostorima, kao i sam progres istih poslednjih godina, mogu da osveže pristup u vrlo tradicionalnim praksama u dizajnu hotela i celog iskustva boravka u njima.